Problemy z prawidłowym funkcjonowaniem rodziny, w której wychowuje się uczeń może mieć różne wymiary, dlatego niekiedy szkoła nie dostrzega problemu. Ważne jednak, aby po otrzymaniu informacji o sytuacji ucznia dyrektor szkoły jak najszybciej podjął odpowiednie działania. W pierwszej kolejności o problemie muszą dowiedzieć się wychowawca klasy oraz pedagog szkolny, którzy po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy będą mogli ocenić jego skalę i zadecydować o kolejnych krokach. Pomoc w stronę ucznia musi jednak płynąć ze strony całego grona pedagogicznego.
Podstawowe wskazówki dla nauczycieli:
Nie oceniaj zachowania i postępowania ucznia w obecności jego kolegów i koleżanek
Nie żądaj od ucznia wyjawiania informacji na temat rodziny
Nie ignoruj usprawiedliwień, staraj się je zapamiętać i przeanalizować – czy uczeń mówi prawdę, a jeżeli nie – dlaczego kłamie?
Nie wymuszaj na uczniu przyznania się do winy pod groźbą odesłania do dyrektora szkoły
Nie obrażaj ucznia, nawet w najbardziej delikatnej formie nie wolno przekazywać mu informacji o tym, że zawiódł Twoje oczekiwania.