Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym

Data: 27-07-2015 r.

Rozpoznanie ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się jest obligatoryjnym zadaniem nauczycieli klas I–III. Jednak jeszcze przed podjęciem nauki w szkole można dostrzec symptomy ryzyka zagrożenia dysleksją. Gdy nauczyciel zaobserwuje pewne deficyty w rozwoju dziecka, powinien podjąć odpowiednie działania korekcyjno-kompensacyjne.

Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym

Obszary funkcjonowania dziecka

Objawy, które mogą być zwiastunem przyszłych trudności w nauce czytania i pisania

Motoryka duża

Dziecko:

  • jest mało sprawne ruchowo,

  • ma trudności z utrzymaniem równowagi,

  • jest niezgrabne (potyka się, przewraca),

  • słabo biega,

  • ma trudność z wykonywaniem ruchów naprzemiennych (często te dzieci nie raczkowały), zachowaniem równowagi,

  • ma trudność z opanowaniem umiejętności jazdy na hulajnodze, rowerze,

  • niechętnie bierze udział w zabawach ruchowych,

  • ma trudność z łapaniem piłki itp.

Motoryka mała

Dziecko:

  • jest mało sprawne manualnie,

  • ma trudności w zakresie samoobsługi (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie supła, kokardki, zakładanie butów na właściwą nogę, wiązanie sznurowadeł, czynności higieniczne),

  • ma niską sprawność motoryczną rąk,

  • ma wolne tempo wykonywanych czynności,

  • ma słabą precyzję ruchów dłoni i placów (zabawy manipulacyjne sprawiają mu problemy np. nawlekanie korali, wycinanie, wydzieranie),

  • w czasie czynności grafomotorycznych często ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (zbyt słaby lub zbyt silny nacisk na kartkę, wychodzenie poza kontury),

  • nie lubi zajęć manualnych, pracuje wolno, szybko się męczy (np. macha ręką przy kolorowaniu),

  • ma słabą płynność ruchów (np. ma trudność z kreśleniem szlaczków, labiryntów),

  • nieprawidłowo chwyta kredki/ołówek.

Rozwój mowy

  • Mowa kształtuje się z opóźnieniem.

  • Utrzymują się wady wymowy – wiele głosek wymawianych jest niepoprawnie (zniekształcenia, substytucje, przestawki, upodobnienia).

  • Utrzymują się neologizmy i agramatyzmy, zniekształcenia struktury wyrazów (dzieci mają trudność z budowaniem dłuższych wypowiedzi, zapamiętywaniem).

Percepcja i pamięć słuchowa

  • Niski poziom sprawności w zakresie identyfikowania i różnicowania dźwięków (również mowy).

  • Występują opóźnienia słuchu fonemowego, trudności w zakresie analizy i syntezy słuchowej (sylabowej, fonemowej itp.).

  • Słaba pamięć słuchowa, trudności z zapamiętywaniem (wiersze, piosenki, dni tygodnia, nazwy miesięcy).

  • Trudności ze wskazywaniem rymów.

Spostrzeganie i pamięć wzrokowa

Obniżona spostrzegawczość – trudności z:

  • odnajdywaniem różnic i podobieństw na obrazkach,

  • składaniem obrazków z elementów,

  • odwzorowywaniem,

  • zapamiętywaniem szczegółów,

  • dostrzeganiem zmian w układach elementów,

  • dobieraniem brakujących elementów.

Koordynacja wzrokowo-ruchowo–słuchowa

Opóźnienia w integracji funkcji; trudności z:

  • odtwarzaniem kształtów i wzorów graficznych (koło, kwadrat, trójkąt),

  • odtwarzaniem układów ruchowych,

  • zachowaniem rytmu np. w zabawach z muzyką.

Niechęć do zabaw zręcznościowych, trudności z:

  • celowaniem, ćwiczeniami z przyrządami, jazdą na rowerze.

Lateralizacja

  • Opóźnienia w ustalaniu dominacji czynnościowej w zakresie oka, rąk – dziecko długo posługuje się raz lewą, raz prawą ręką.

  • Lateralizacja skrzyżowana.

  • Towarzyszące objawy w postaci niewłaściwego kierunku kreślenia (linie od prawej do lewej, z dołu do góry, kreślenie koła od lewej do prawej, lustrzane pismo).

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37604 )
Array ( [docId] => 37604 )