Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym
|
Obszary funkcjonowania dziecka
|
Objawy, które mogą być zwiastunem przyszłych trudności w nauce czytania i pisania
|
Motoryka duża
|
Dziecko:
-
jest mało sprawne ruchowo,
-
ma trudności z utrzymaniem równowagi,
-
jest niezgrabne (potyka się, przewraca),
-
słabo biega,
-
ma trudność z wykonywaniem ruchów naprzemiennych (często te dzieci nie raczkowały), zachowaniem równowagi,
-
ma trudność z opanowaniem umiejętności jazdy na hulajnodze, rowerze,
-
niechętnie bierze udział w zabawach ruchowych,
-
ma trudność z łapaniem piłki itp.
|
Motoryka mała
|
Dziecko:
-
jest mało sprawne manualnie,
-
ma trudności w zakresie samoobsługi (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie supła, kokardki, zakładanie butów na właściwą nogę, wiązanie sznurowadeł, czynności higieniczne),
-
ma niską sprawność motoryczną rąk,
-
ma wolne tempo wykonywanych czynności,
-
ma słabą precyzję ruchów dłoni i placów (zabawy manipulacyjne sprawiają mu problemy np. nawlekanie korali, wycinanie, wydzieranie),
-
w czasie czynności grafomotorycznych często ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (zbyt słaby lub zbyt silny nacisk na kartkę, wychodzenie poza kontury),
-
nie lubi zajęć manualnych, pracuje wolno, szybko się męczy (np. macha ręką przy kolorowaniu),
-
ma słabą płynność ruchów (np. ma trudność z kreśleniem szlaczków, labiryntów),
-
nieprawidłowo chwyta kredki/ołówek.
|
Rozwój mowy
|
-
Mowa kształtuje się z opóźnieniem.
-
Utrzymują się wady wymowy – wiele głosek wymawianych jest niepoprawnie (zniekształcenia, substytucje, przestawki, upodobnienia).
-
Utrzymują się neologizmy i agramatyzmy, zniekształcenia struktury wyrazów (dzieci mają trudność z budowaniem dłuższych wypowiedzi, zapamiętywaniem).
|
Percepcja i pamięć słuchowa
|
-
Niski poziom sprawności w zakresie identyfikowania i różnicowania dźwięków (również mowy).
-
Występują opóźnienia słuchu fonemowego, trudności w zakresie analizy i syntezy słuchowej (sylabowej, fonemowej itp.).
-
Słaba pamięć słuchowa, trudności z zapamiętywaniem (wiersze, piosenki, dni tygodnia, nazwy miesięcy).
-
Trudności ze wskazywaniem rymów.
|
Spostrzeganie i pamięć wzrokowa
|
Obniżona spostrzegawczość – trudności z:
-
odnajdywaniem różnic i podobieństw na obrazkach,
-
składaniem obrazków z elementów,
-
odwzorowywaniem,
-
zapamiętywaniem szczegółów,
-
dostrzeganiem zmian w układach elementów,
-
dobieraniem brakujących elementów.
|
Koordynacja wzrokowo-ruchowo–słuchowa
|
Opóźnienia w integracji funkcji; trudności z:
-
odtwarzaniem kształtów i wzorów graficznych (koło, kwadrat, trójkąt),
-
odtwarzaniem układów ruchowych,
-
zachowaniem rytmu np. w zabawach z muzyką.
Niechęć do zabaw zręcznościowych, trudności z:
|
Lateralizacja
|
-
Opóźnienia w ustalaniu dominacji czynnościowej w zakresie oka, rąk – dziecko długo posługuje się raz lewą, raz prawą ręką.
-
Lateralizacja skrzyżowana.
-
Towarzyszące objawy w postaci niewłaściwego kierunku kreślenia (linie od prawej do lewej, z dołu do góry, kreślenie koła od lewej do prawej, lustrzane pismo).
|