Wypadek ucznia – podstawowe obowiązki dyrektora szkoły

Data: 23-03-2015 r.
Dyrektor szkoły jest zobligowany do zapewnienia uczniom i nauczycielom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, mimo to nie jest w stanie zapobiec wypadkom uczniowskim. Prawo przewiduje szczególne obowiązki dyrektora szkoły w razie wystąpienia wypadku uczniowskiego m.in. wymóg, by po wypadku sporządzone zostały odpowiednie dokumenty w szkole.

W razie wypadku uczniowskiego dyrektor szkoły ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o zdarzeniu rodziców bądź opiekunów, organ prowadzący szkołę, kuratora oświaty oraz radę rodziców, a jeżeli wypadek był ciężki, zbiorowy lub śmiertelny – również prokuratora (§ 41 ust. 1-2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

Po dopełnieniu obowiązków związanych z zapewnieniem pomocy lekarskiej oraz zawiadomieniem właściwych organów, dyrektor szkoły podejmuje działania związane ze zbadaniem okoliczności i przyczyn wypadku oraz czynności związane z tym, aby sporządzone zostały wymagane dokumenty w szkole (§ 43 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

Dyrektor szkoły powołuje zespół powypadkowy

Obowiązki dyrektora szkoły w razie wypadku uczniowskiego przewidują powołanie zespołu powypadkowego oraz sporządzenie dokumentacji wypadku. W skład zespołu wchodzą:

  • pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • społeczny inspektor pracy lub pracownik szkoły, którego wyznaczy dyrektor szkoły.

Dyrektor szkoły musi również wyrazić zgodę na to, aby w pracach zespołu powypadkowego uczestniczył przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców. Po zakończeniu prac zespołu należy sporządzić protokół – dokumenty w szkole zatwierdza dyrektor szkoły (§ 43 ust. 1-8 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku uczniowskiego

Protokół powypadkowy należy sporządzić w dwóch egzemplarzach – jeden będą zawierały dokumenty w szkole, drugi należy przekazać wraz z załącznikami rodzicom bądź opiekunom ucznia. Obowiązki dyrektora szkoły przewidują również konieczność wydania protokołu na żądanie organu prowadzącego oraz kuratora oświaty (§ 45 ust. 1-2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

Rodzice (opiekunowie) poszkodowanego ucznia mają prawo do zgłoszenia zastrzeżeń odnośnie treści protokołu – w takiej sytuacji mają oni siedem dni na złożenie do organu prowadzącego wniosku i przeprowadzenie kontroli przebiegu postępowania powypadkowego (§ 48 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

W związane z wypadkiem uczniowskim obowiązki dyrektora szkoły wpisuje się także omówienie okoliczności i przyczyn zdarzenia podczas pierwszego posiedzenia rady pedagogicznej po zatwierdzeniu protokołu (§ 51 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).

Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36773 )
Array ( [docId] => 36773 )