O każdym wypadku ucznia dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły musi natychmiast zawiadomić rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego, organ prowadzący szkołę bądź placówkę, pracownika służby bhp, społecznego inspektora pracy i radę rodziców.
O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor zawiadamia niezwłocznie prokuratora oraz kuratora oświaty. Natomiast o zdarzeniu, do którego doszło w wyniku zatrucia – również powiatowego inspektora sanitarnego.
Miejsce zdarzenia
Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy dyrektor musi w taki sposób zabezpieczyć miejsce wypadku, aby nie dopuścić do niego osób niepowołanych. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez niego pracownik.
Zespół
Członków zespołu badającego wypadek ucznia powołuje dyrektor. Przeprowadzają oni postępowanie i sporządzają dokumentację.
Procedura postępowania
Szkolny zespół powypadkowy postępuje zgodnie z ogólną procedurą określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Jednak z treścią protokołu powypadkowego ucznia i innymi materiałami postępowania powypadkowego trzeba zaznajomić:
- pełnoletniego poszkodowanego,
- rodziców (prawnych opiekunów) osoby małoletniej.
W przypadku śmierci poszkodowanego pełnoletniego lub kiedy nie pozwala mu na to stan zdrowia, z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się jego rodziców (prawnych opiekunów).
Protokół dotyczący wypadku ucznia doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z materiałami postępowania powypadkowego. Jeden jego egzemplarz pozostaje w szkole lub placówce. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
- członkowie zespołu powypadkowego,
- dyrektor.
Poszkodowany lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym ucznia w ciągu 7 dni od daty jego doręczenia.
Zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu lub pisemnie przewodniczącemu zespołu. Rozpatruje je organ prowadzący szkołę.
Złożone zastrzeżenia mogą w szczególności dotyczyć:
- niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych w celu ustalenia stanu faktycznego,
- sprzeczności istotnych ustaleń protokołu powypadkowego ucznia z zebranym materiałem dowodowym.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę lub placówkę może:
- zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu powypadkowego ucznia lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
- powołać nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia postępowania.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. nr 105, poz. 870).
Małgorzata Mądra-Janeda, specjalista ds. Karty Nauczyciela i przepisów wykonawczych, wykładowca w zakresie wymagań bhp wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej
Zobacz także: