Zmniejszanie ryzyka nadużyć poprzez wykorzystanie kamer w szkołach

Data: 03-08-2015 r.

Szkoły wykorzystują monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, pracownikom szkoły i osobom przebywającym na jej terenie. Taki monitoring sprawdza się szczególnie w dużych szkołach, gdzie trudniej sprawować kontrolę nad zachowaniem uczniów i osobami niepowołanymi, które wchodzą na jej teren.

Kamery wykrywają zagrożenia i nadużycia…

Obraz z kamer daje możliwość wykrycia takich zagrożeń jak:

  • kradzieże (rzeczy osobiste, mienie szkolne, kradzieże w szatni, kradzieże w salach komputerowych),
  • dewastacje mienia (niszczenie toalet, malowanie ścian, malowanie ławek),
  • przejawy demoralizacji (palenie papierosów, narkotyki, alkohol, wymuszenia, zastraszania, bójki, pobicia,
  • wejścia na teren szkoły osób niepowołanych (dilerzy, złodzieje, pedofile itp.).

Zwolennicy monitoringu twierdzą, że instalacja kamer w szkołach zmniejsza prawdopodobieństwo nadużyć i nieprawidłowości, umożliwia pozyskanie informacji na temat np. agresji wobec rówieśników a także kontrolowania wejścia i wyjścia ze szkoły osób z zewnątrz.

…ale nie mogą być zamontowane w każdym miejscu

Miejscami, w których przewiduje się ewentualną możliwość rejestracji obrazu i dźwięku, oprócz wejść do szkół i placówek, są:

  • ogrodzenia zewnętrzne terenu szkolnego,
  • bramy i furtki,
  • fasada budynku szkoły,
  • ciągi komunikacyjne wewnątrz budynku szkoły lub placówki (klatki schodowe, korytarze),
  • parkingi przynależne do budynku szkolnego,
  • płyta boiska, czy miejsca przeznaczone do rozgrywania gier zespołowych.

Podjęcie decyzji dotyczącej wprowadzenia monitoringu wymaga wprowadzenia odpowiednich procedur.

O zainstalowaniu w szkole kamer, trzeba poinformować

Szkoły stosujące monitoring powinny poinformować osoby, które potencjalnie mogą znaleźć się w jego obszarze, o tym, że jest on stosowany. GIODO postuluje, by osobom korzystającym z monitorowanego obiektu przysługiwały równe prawa jak tym, których dane osobowe są przetwarzane. Także obowiązki podmiotów stosujących monitoring powinny być podobne do obowiązków administratorów danych osobowych.

Lucyna Gromiec, specjalista prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37643 )
Array ( [docId] => 37643 )