Gdy uczeń przenosi się do innej szkoły, należy wydać za pokwitowaniem, lub przesłać do nowej szkoły, jedynie odpis lub kopię własnego arkusza ocen, prowadzonego dla niego przez okres jego nauki w danej szkole.
Dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole prowadzi się arkusz ocen. Gdy przechodzi do innej szkoły, dotychczasowa placówka sporządza:
- odpis arkusza ocen ucznia lub
- potwierdzoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem kopię arkusza ocen ucznia.
Dokumenty te:
- wydaje się za pokwitowaniem rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) albo pełnoletniemu uczniowi lub
- przesyła się do tej szkoły, w której uczeń kontynuować będzie naukę.
Jeśli uczeń po raz kolejny zmienia szkołę nie sporządza się odpisów ani kopii z odpisów i kopii otrzymanych uprzednio z poprzednich szkół. Przesłać do innej szkoły lub wydać za pokwitowaniem należy tylko odpis lub kopię własnego arkusza ocen, założonego po przejściu ucznia z innej szkoły i prowadzonego dla niego przez okres jego nauki w danej szkole. Należy wpisać w nim datę i
przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia oraz zamieścić adnotację o sporządzeniu odpisu.
W arkuszach ocen w miejscu przeznaczonym na wpisanie przyczyny opuszczenia szkoły nauczyciele wpisują najczęściej „odebrał dokumenty” lub „ukończył szkołę”. Pierwszy wpis to z reguły skutek, a nie przyczyna. Tymczasem wiersz ten wypełnia się tylko wtedy, gdy uczeń opuścił szkołę z innych przyczyn niż jej ukończenie. Najczęstszymi są to:
brak otrzymania promocji do następnej klasy, zmiana szkoły.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. nr 23, poz. 225 ze zm.) - § 12 ust. 1, ust. 6, ust. 7, ust. 8.
Bożena Winczewska, kuratorium oświaty
Zobacz także: