Do końca lutego dyrektor podejmuje decyzję o przedłużeniu cyklu kształcenia

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 26-01-2016 r.

W polskim systemie oświaty istnieje możliwość wydłużenia cyklu kształcenia uczniów niepełnosprawnych oraz ze szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Dotyczy to wszystkich uczniów niepełnosprawnych niezależnie od szkoły, w której pobierają naukę. Przedłużenie etapu edukacyjnego uczniowi z orzeczeniem o niepełnosprawności może więc nastąpić w szkole masowej, integracyjnej i specjalnej.

Można przedłużyć cykl kształcenia na każdym etapie edukacyjnym

Przedłużenie okresu nauki jest możliwe na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok. Oznacza to, że wydłużenie cyklu kształcenia jest możliwe raz na pierwszym etapie kształcenia, czyli w jednej z klas:

  • I–III szkoły podstawowej,
  • IV–VI szkoły podstawowej,
  • gimnazjum oraz
  • szkoły ponadgimnazjalnej.

Szkoła wraz z rodzicami decyduje o wydłużeniu etapu edukacyjnego

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie wypowiada się w kwestii wydłużania etapu edukacyjnego. Stwierdzenie, czy uczeń zrealizował przewidziany program, który był dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości, jest zadaniem szkoły.

Przed podjęciem decyzji o przedłużeniu cyklu kształcenia, konieczna jest szczegółowa analiza osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonana przez radę pedagogiczną. Przepisy nie określają zasad dokonywania analizy, decyzje powinny być podjęte przez szkołę

Termin na podjęcie decyzji: do końca lutego

Decyzję o przedłużeniu cyklu podejmuje się nie później niż:

  • w przypadku szkoły podstawowej – do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie trzeciej lub w klasie szóstej,
  • w przypadku gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej – do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.

Oznacza to, że w klasach młodszych decyzja może być podjęta w dowolnym momencie roku szkolnego, ale w klasie kończącej dany etap edukacyjny – tylko do końca lutego.

Przedłużenie etapu edukacyjnego polega na proporcjonalnym zwiększeniu wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i wydłużeniu czasu, w którym dziecko w sposób planowy ma nabywać wiedzę i umiejętności właściwe na danym etapie edukacyjnym.

Małgorzata Celuch

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38462 )
Array ( [docId] => 38462 )