Znowelizowane rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z 5 marca 2013 r. nie wprowadza zmian związanych z umieszczaniem adnotacji o poziomie nauczania języka obcego nowożytnego na świadectwach szkolnych promocyjnych, świadectwach ukończenia szkoły oraz arkuszach ocen uczniów.
1 września 2012 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Wraz z wejściem jego w życie straciło moc rozporządzenie z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
W związku z kolejnym etapem wdrażania nowej podstawy programowej w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, a także z powodu zmian w systemie kształcenia zawodowego konieczne było dostosowanie do tych zmian rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Znowelizowane rozporządzenie nie wprowadza jednak zmian w oznaczaniu na świadectwach i arkuszach ocen uczniów poziomu nauczania języka obcego nowożytnego. Tak jak dotychczas w gimnazjum należy wpisać:
-
w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego symbol „III.0”,
-
w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka nowożytnego nauczanego w szkole podstawowej symbol „III.1”
(§1 pkt 20f rozporządzenia MEN z 5 marca 2013 r.).
Zmiana w treści ust. 12 załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazuje jedynie, do jakich przepisów w sprawie podstawy programowej trzeba się odwołać. Adnotację o poziomie nauczania języka, w części przeznaczonej na wpisanie ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, należy umieścić na świadectwach szkolnych promocyjnych, świadectwach ukończenia szkoły oraz arkuszach ocen, uczniów klas, w których dla przedmiotu język obcy nowożytny stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego określoną:
-
uprzednio - w rozporządzeniu MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie MEN z 28 maja 2010 r.),
-
obecnie - w rozporządzeniu MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie MEN z 5 marca 2013 r.).
Po pkt 12 następuje wyliczenie: w gimnazjum
„III.0” – w przypadku uczniów rozpoczynających naukę danego języka obcego nowożytnego
„III.1” – oznaczającą poziom zbliżony do poziomu A2 w skali globalnej biegłości językowej, według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie - w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka nowożytnego nauczanego w szkole podstawowej.
Ten zapis nie zmienia się w żadnej nowelizowanej wersji.
W szkole podstawowej na świadectwie i arkuszu ocen takiej adnotacji się nie zamieszcza. II etap edukacyjny nawiązuje w większości wymagań do poziomu A1, w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych, ale takich symboli nie zamieszcza się na świadectwie.
Zajęcia z języków obcych nowożytnych prowadzone są na wskazanych poziomach na III i IV etapie edukacyjnym. W gimnazjum jest to poziom:
-
III.0 – dla początkujących,
-
III.1 – na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego.
Podstawa prawna:
- załącznik nr 1 ust. 12 do rozporządzenia MEN z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. nr 97, poz. 624 ze zm.).
- §1 pkt 20f rozporządzenia MEN z 5 marca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. nr 0, poz. 384).
- załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 997).
Bożena Winczewska, była dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie
Zobacz także: