Klasa terapeutyczna dla uczniów wymagających pomocy specjalistycznej

Data: 16-10-2013 r.

Naukę w klasach terapeutycznych organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia i wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej.

Jeśli zostaną spełnione kryteria formalne, czyli uczniowie będą mieli opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie nauki w klasie terapeutycznej, to nie ma przeciwwskazań do utworzenia takiej klasy. Aby dołączyć do klasy terapeutycznej opinie takie powinni mieć także uczniowie mający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Dla uczniów mających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - na przykład ustalenie form udzielania tej pomocy, również w formie nauki w klasie terapeutycznej - jest zadaniem szkolnego zespołu nauczycieli i specjalistów. Muszą oni wskazać potrzebę objęcia ucznia nauką w tej formie organizacyjnej w indywidualnym planie edukacyjno-terapeutycznym (IPET).

Uwaga! Klasy terapeutyczne tworzy się z początkiem roku szkolnego.

W klasie terapeutycznej uczniowie z podobnymi problemami

Tworząc klasę terapeutyczną należy wziąć pod uwagę przesłanki merytoryczne. Jedną z nich jest jednorodność lub sprzężenie zaburzeń. Ważny jest przy tym kontekst wynikający z celu objęcia ucznia pomocą w formie nauki w klasie terapeutycznej, tj. zlikwidowanie opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej lub złagodzenie albo wyeliminowanie zaburzeń stanowiących powód objęcia pomocą w tej formie.

Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lepszy oddział integracyjny


Uczniowie z obniżoną normą intelektualną uczą się na podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dostosowanych do ich możliwości. Nie powinni więc mieć opóźnień w realizacji podstawy programowej. Formą zapewnienia dla nich odpowiednich warunków nauki jest kształcenie specjalne na podstawie orzeczeń. W ich przypadku trudno też mówić o złagodzeniu lub wyeliminowaniu przyczyny ich trudności.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30085 )
Array ( [docId] => 30085 )