Dyrektor, sprawując nadzór pedagogiczny odpowiada między innymi za wychowawczy poziom szkoły. Obszarem szczególnej troski dyrektora powinna zatem być zawartość merytoryczna programowych i organizacyjnych dokumentów szkoły, zawierających regulacje związane z wychowawczą funkcją szkoły, a także dokumentacji określającej sposób realizacji przyjętych celów wychowawczych. Dyrektor powinien też zadbać, by w szkole powstał dokument stanowiący zwięzły opis kierunków działań wychowawczych – koncepcja pracy szkoły przyjęta przez radę pedagogiczną. Dokumentem potwierdzającym przyjęcie takiej koncepcji powinna być uchwała rady pedagogicznej.
Warunkiem niezbędnym do zgodnego z prawem działania szkoły jest znajomość i akceptacja koncepcji pracy szkoły przez uczniów i rodziców. Równie ważne dla jakości działania szkoły (spełnienie wymagań na poziomie B) jest, by koncepcja działania szkoły była przygotowana, realizowana i modyfikowana we współpracy z uczniami i rodzicami.
Dokument ten powinien więc być systematycznie weryfikowany w aspekcie aktualności i przydatności wskazanych w nim priorytetów pracy wychowawczej szkoły. Opracowanie koncepcji pracy szkoły nie może być działaniem jednorazowym. Koncepcja to fundamentalny dokument szkoły angażujący całą społeczność szkolną w proces planowania celów wychowawczych, podejmowania działań zmierzających do ich osiągania, oceny ich rezultatów. Budowanie koncepcji pracy szkoły, analogicznie do wychowania, powinno być postrzegane jako proces.
Marzanna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej w Warszawie
Zobacz także: