Kryzysowa sytuacja wychowawcza w szkole wymaga zdecydowanej reakcji

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 09-01-2015 r.

Procedura w przypadku kryzysowej sytuacji wywołanej przez ucznia z zaburzeniami zachowania

Krok 1.

Po otrzymaniu informacji o sytuacji kryzysowej nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie informuje o niej dyrektora szkoły lub w razie jego nieobecności wicedyrektora lub pedagoga szkolnego. Do chwili powiadomienia dyrektora wszyscy pracownicy są odpowiedzialni za przekazanie mu informacji. W okolicznościach świadczących o kryzysie warto zadbać o dokumentację – notatka służbowa, protokół wypadkowy.

Krok 2.

Dyrektor szkoły:

  1. kontaktuje się z rodzicami

  • poszkodowanego ucznia (jeśli informacja nie pochodzi od nich),

  • ucznia sprawcy,

  1. informuje organ prowadzący. Czyni to niezwłocznie telefonicznie, emailem, faksem. W ślad za tym wysyła pismo informujące o zdarzeniu, okolicznościach, podjętych i planowanych działaniach,

  2. powołuje zespół kryzysowy lub zwołuje zebranie rady pedagogicznej. Skład zespołu kryzysowego:

  • dyrektor,

  • pedagog,

  • psycholog,

  • wychowawca,

  • przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej,

  • inne osoby (lekarz, policjant, strażnik miejski).

Rada pedagogiczna lub zespół dokonuje diagnozy - analizy przyczyn i okoliczności zdarzenia, ich związku z sytuacją szkolną ucznia, możliwych skutków zdarzenia, potencjalnych działań zaradczych. Na tej podstawie opracowany zostanie plan działań skierowanych przede w wszystkim:

  • wobec ucznia i jego rodziny,

  • wobec klasy,

  • na forum całej szkoły,

  • określone dla podmiotów wspierających,

  • podejmowane przez szkołę.

Dyrektor wskazuje osoby odpowiedzialne za realizację określonych działań, koordynatorów zespołu itp. Z zebrania sporządza się protokół.

Krok 3.

Dyrektor szkoły współpracuje z zespołem kryzysowym (przeprowadza spotkania z rodzicami, informuje o podjętych działaniach, podjętych środkach zaradczych).

Krok 4.

Dyrektor szkoły informuje organ prowadzący o podjętych działaniach.

Krok 5.

Dyrektor szkoły dokumentuje podjęte działania poprzez:

  • notatki służbowe, w tym z rozmów z rodzicami uczniów,

  • zarządzenie dyrektora dotyczące powołania zespołu (jeśli taki tryb jest uzasadniony),

  • pisma zawiadamiające/informujące/wyjaśniające do właściwych organów,

  • plan działań w związku ze zdarzeniem - sytuacją krzysyową,

  • protokoły zebrania rady pedagogicznej,

  • protokoły spotkań.

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36352 )
Array ( [docId] => 36352 )