Do 31 grudnia 2012 roku dyrektor szkoły musi otrzymać od ucznia, chcącego zdawać egzamin maturalny w formie i warunkach dostosowanych do jego potrzeb, dokumenty wskazujące na:
- potrzebę kształcenia specjalnego (wydane przez publiczną poradnię świadczącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną),
- potrzebę nauczania indywidualnego lub wskazujące na trudności w uczeniu się (wydane przez publiczną poradnię świadczącą pomoc psychologiczno-pedagogiczną),
- stan zdrowia uzasadniający konieczność zdawania egzaminu w formie i warunkach dostosowanych do indywidualnych potrzeb (wydane przez lekarza),
- pozytywną opinię rady pedagogicznej na temat ucznia, któremu udzielana była pomoc psychologiczno-pedagogiczna (wydana przez radę pedagogiczną).
W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach dyrektor szkoły może otrzymać te dokumenty do 7 lutego 2013 roku.
Informację o konieczności dostosowania formy i warunków egzaminu maturalnego do potrzeb ucznia dyrektor szkoły przekazuje do dyrektora komisji egzaminacyjnej najpóźniej do 15 lutego 2013 roku. W późniejszym terminie może zostać przedłożone zaświadczenie absolwentów niesprawnych lub chorych czasowo. Za przekazanie informacji do CKE również odpowiada dyrektor szkoły. Takie wnioski będą rozpatrywane indywidualnie, ponieważ nie będą to przypadki absolwentów, którym w trakcie roku szkolnego 2012/2013 udzielana była pomoc psychologiczno-pedagogiczna będąca przesłanką do zmiany form i warunków przeprowadzania egzaminu.
Komunikat Dyrektora CKE wymienia następujące osoby, jako uprawnione do ubiegania się o dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego do specjalnych potrzeb:
- absolwenci niesłyszący i słabo słyszący,
- absolwenci niewidomi i słabo widzący,