Objęcie dziecka nauką w klasie terapeutycznej wymaga zgody rodziców

Data: 07-02-2014 r.

Klasę terapeutyczną powołuje dyrektor szkoły, jeżeli jest takie zapotrzebowanie wśród uczniów, potwierdzone wskazaniami opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej. Kieruje on wniosek do organu prowadzącego, aby z początkiem roku szkolnego znalazły się odpowiednie środki finansowe na utworzenie klasy terapeutycznej.

Do klas terapeutycznych mogą być przyjmowane dzieci:

1. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przede wszystkim ze zdiagnozowanymi:

  • dysleksją/ryzykiem dysleksji,
  • dysgrafią,
  • dysortografią,
  • dyskalkulią
 

2. Z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego, nadpobudliwością psychoruchową, zahamowaniem, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym;

3. Z zaburzeniami rozwoju mowy i wadami wymowy;

4. Z obniżona sprawnością intelektualną (z tzw. szeroko rozumianej normy).

Warunkiem umieszczenia ucznia w klasie terapeutycznej jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia go pomocą w tej formie. W opinii powinno znaleźć się zalecenie objęcia danego dziecka tą formą pomocy ze względu na jego indywidualne potrzeby i możliwości edukacyjne.

W klasie terapeutycznej nie może się uczyć więcej niż 15 uczniów. Za zgodą organu prowadzącego szkołę, w ramach rozdysponowanych środków, mogą do niej uczęszczać także uczniowie z różnych szkół.

W klasie terapeutycznej pracują nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych, a więc:

  • w klasach edukacji wczesnoszkolnej – nauczyciele wykwalifikowani do prowadzenia takich zajęć,
  • w nauczaniu IV–VI, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – nauczyciele poszczególnych przedmiotów.

    Zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele specjaliści przygotowani do prowadzenia odpowiedniego typu zajęć, np.:

    • terapeuci pedagogiczni,
    • logopedzi,
    • psycholodzy,
    • socjoterapeuci.

    Wskazane jest, aby wychowawcą klasy terapeutycznej był nauczyciel, który ma częsty kontakt z uczniami – najlepiej polonista, matematyk lub nauczyciel języka obcego. Przede wszystkim powinien on dobrze rozumieć problemy uczniów z dysfunkcjami i umieć z nimi pracować.

    Anna Zych, pedagog, terapeutka, doradca metodyczny


    Zobacz także:

    pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dyrektor szkoły, problemy wychowawcze, plan rozwoju szkoły, regulamin szkoły, statut szkoły, szkoła specjalna

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

    pobierz

    Jak oduczyć dziecko przeklinania

    pobierz

    Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

    pobierz

    Reforma oświaty

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 33857 )
    Array ( [docId] => 33857 )