Do klas terapeutycznych mogą być przyjmowane dzieci:
1. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przede wszystkim ze zdiagnozowanymi:
- dysleksją/ryzykiem dysleksji,
- dysgrafią,
- dysortografią,
- dyskalkulią
2. Z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego, nadpobudliwością psychoruchową, zahamowaniem, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym;
3. Z zaburzeniami rozwoju mowy i wadami wymowy;
4. Z obniżona sprawnością intelektualną (z tzw. szeroko rozumianej normy).
Warunkiem umieszczenia ucznia w klasie terapeutycznej jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia go pomocą w tej formie. W opinii powinno znaleźć się zalecenie objęcia danego dziecka tą formą pomocy ze względu na jego indywidualne potrzeby i możliwości edukacyjne.
W klasie terapeutycznej nie może się uczyć więcej niż 15 uczniów. Za zgodą organu prowadzącego szkołę, w ramach rozdysponowanych środków, mogą do niej uczęszczać także uczniowie z różnych szkół.
W klasie terapeutycznej pracują nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych, a więc:
- w klasach edukacji wczesnoszkolnej – nauczyciele wykwalifikowani do prowadzenia takich zajęć,
- w nauczaniu IV–VI, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – nauczyciele poszczególnych przedmiotów.