|
Obszar
|
Zmiany
|
-
|
Struktura nauczania
|
- przywrócenie 8-letniej szkoły podstawowej:
- 4 letnia edukacja wczesnoszkolna
- 4 letnia edukacja na poziomie gimnazjalnym
- po ukończeniu szkoły podstawowej uczeń wybierze:
- 4-letnie liceum,
- 5-letnie technikum.
- dwuetapową szkołę branżową, która zastąpi szkoły zawodowe, nauka w tej szkole będzie się odbywać w systemie 3-letnim pierwszego stopnia i 2-letnim drugiego stopnia, na każdym etapie nauki w szkole branżowej będzie można podjąć pracę.
|
-
|
Awans zawodowy nauczyciela
|
- wprowadzenie nowego stopnia awansu zawodowego – nauczyciela specjalisty,
- wydłużenie stażu nauczyciela o rok,
- indywidualizacja pracy nauczyciela, która będzie zależeć od jakości pracy,
- uwzględnienie udziału doradcy metodycznego w procedurach awansu zawodowego
- określenie statusu nauczyciela polonijnego
|
-
|
Ocena pracy nauczyciela
|
- ocena pracy nauczyciela ma być powiązana z awansem zawodowym i będzie obowiązkowa,
- rozszerzenie obecnej trzystopniowej skali o oceny o ocenę zadowalającą i szczególnie wyróżniającą,
|
-
|
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
|
- obowiązkowe wyodrębnienie środków na doskonalenie
- nauczycieli, w tym organizacji doradztwa metodycznego, w wysokości 1% planowanych rocznych środków na wynagrodzenia osobowe
- nauczycieli
- obowiązek przekazywania 20% z ogólnej puli środków wyodrębnianych na doskonalenie zawodowe nauczycieli w celu organizacji doradztwa metodycznego na terenie województwa, przez organy prowadzące szkoły
- podjęcie działań służących koordynacji doradztwa metodycznego
- obowiązkowa akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
|
-
|
Organizacja nadzoru pedagogicznego
|
- ograniczenie ewaluacji zewnętrznych całościowych
- ograniczenie zakresu ewaluacji zewnętrznych problemowych
- zmniejszenie o ok. 25% liczby pytań w narzędziach badawczych wykorzystywanych podczas badania ewaluacyjnego w szkołach i placówkach
- zmiana kształtu raportów z ewaluacji zewnętrznych przekazywanych dyrektorom szkół i placówek
|
-
|
Finansowanie edukacji
|
- objęcie subwencją dzieci sześcioletnich w szkołach w kwocie około 4.300 zł,
- dofinansowanie małych szkół,
- zwiększenie wysokości dodatku dla nauczycieli wychowawców,
- uzależnienie subwencji szkolnictwa branżowego od zapotrzebowania rynku pracy
- dążenie do likwidacji obowiązku rozliczania średniego wynagrodzenia na każdym stopniu awansu zawodowego
|
-
|
Program „Aktywne Tablice”
|
- każda klasa ma być wyposażona w tablice multimedialne,
|
-
|
Spójność programu nauczania języków obcych
|
- stworzenie spójnego programu nauczania języków obcych, tak aby uczeń na rozpoczynając kolejny etap edukacyjny kontynuował naukę tego samego języka obcego,
|
-
|
Miejsce historii w szkole
|
- zwiększenie liczby godzin historii,
- wprowadzenie korelacji przedmiotowej pomiędzy historią, językiem polskim, a wiedzą o społeczeństwie
- organizacja większej liczby wycieczek do miejsc historycznych,
|
-
|
Rozwój czytelnictwa
|
|