Już obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dyrektor szkoły prowadzącej oddziały przedszkolne lub dyrektor przedszkola nie ma już obowiązku tworzenia zespołów dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych − poza wychowankami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ze względu na swoje dysfunkcje dzieci te mają dwa typy orzeczeń:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - wydawane przez zespoły orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych, podlegają one pod Ministerstwo Edukacji Narodowej,
- orzeczenie o niepełnosprawności - wydawane przez zespoły orzekające przy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, podlegające pod Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego pracuje zespół
Katalog niepełnosprawności, które uprawniają do ubiegania się o
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest ściśle określony i
ograniczony. Jednocześnie należy pamiętać, że z racji na właściwości
rozwojowe, dojrzałość społeczną oraz emocjonalną nie orzeka się wobec
dzieci w wieku przedszkolnym zagrożenia a tym bardziej niedostosowania
społecznego.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w oddziale przedszkolnym wydaje się dzieciom:
- niesłyszącym lub słabosłyszącym,
- niewidomym lun słabowidzącym,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z upośledzeniem umysłowym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
Dzieciom mającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przedszkole jest zobowiązane dostosować warunki wychowania oraz kształcenia, maksymalnie wykorzystując przy tym ich wrodzony potencjał. Nowe rozporządzenie, podobnie jak i poprzednie, nakazuje objęcie takiego dziecka opieką na podstawie przepisów rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Skład zespołu dla dziecka z orzeczeniem
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, dla dziecka z orzeczeniem
dyrektor tworzy zespół składający się z:
- pracujących z dzieckiem nauczycieli,
- specjalistów pracujących w przedszkolu,
- rodziców dziecka,
- na życzenie rodziców do zespołu może zaprosić innego specjalistę spoza placówki,
- na zaproszenie dyrektora w posiedzeniu zespołu może wziąć udział pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Wspólne opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET)
Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych. Dzieci przewlekle chore oraz niepełnosprawne bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie podlegają wymienionym uwarunkowaniom. Są traktowane przez rozporządzenie na równi ze wszystkimi pozostałymi dziećmi wymagającymi wsparcia, a będącymi sprawnymi w rozumieniu prawa.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532);
- rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. nr 228, poz. 1490 ze zm.).
Jagna Niepokólczycka Gac, pedagog, socjoterapeutka, specjalistka terapii uzależnień
Zobacz także: