Praktyczne wskazówki dla nauczycieli uwzględniające zasady do bieżącej pracy z dziećmi z diagnozą dysleksji:
- naukę organizuj systemem „małych kroków”, materiał dziel na części,
- skomplikowane polecenia podawaj w formie kilku prostych poleceń,
- ułatwiaj dziecku tworzenie struktur informacyjnych: pomóż zaklasyfikować nowe wiadomości do odpowiednich kategorii – „szufladek” pamięci. W tym celu nowe informacje połącz ze znanymi dziecku, nowe czynności włącz do już opanowanych. Wówczas będzie się łatwiej uczyło nowego materiału i coraz bardziej złożonych umiejętności,
- dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia,
- przedstawiając mu zadanie do wykonania lub wydając polecenie, nie pomijaj niczego, co może ci się wydawać zbyt oczywiste bądź proste. Sprawdź, czy dziecko dobrze zrozumiało, co ma robić i czego od niego oczekujesz. Podawaj tylko proste, krótkie polecenia,
- pamiętaj uczenie się dzieci ryzyka dysleksji wymaga niezmiernie wielu ćwiczeń, powtórzeń. Jest to potrzebne, aby dana wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji,
- wykorzystuj uczenie wielozmysłowe przez zaangażowanie możliwie wszystkich zmysłów, co pozwala na łączenie informacji odebranych wszystkimi drogami (kanałami) zmysłowymi, zaangażowanymi w proces uczenia się:
- informacje wizualne – kanałem wizualnym (oczy),
- informacje słuchowe – kanałem słuchowym (uszy),
- informacje dotykowe – kanałem dotykowym (ręce, narządy mowy),
- ruch fizyczny ciała, narządów mowy, ręki podczas pisania, ruchy gałek ocznych podczas czytania – kanałem kinestetycznym (całe ciało),
- naucz dziecko odpowiedzialności za wykonaną pracę przez wykształcenie nawyku jej kontrolowania i poprawiania, zanim odda do sprawdzenia,
- staraj się pracować z dzieckiem twórczo, w sposób niekonwencjonalny interesujący,
- wykorzystuj nowe pomoce, zaskakujące formy uczenia się, na przykład niech dziecko uczy się liter, układając ich wzór z ciekawych przedmiotów,
- stosuj wzmocnienia (pochwały, nagrody rzeczowe lub miłe wydarzenia). Wcześniej niektóre z nich ustal jako nagrody i określ zasady ich przyznawania,
- staraj się zainteresować dziecko tym, czego się uczy. Dobrze, jeśli samo odkrywa, co powinno wiedzieć,
- obserwuj dziecko, a gdy dostrzegasz znużenie ucznia - stosuj krótkie przerwy relaksacyjne połączone z jego aktywnością ruchową.