Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielona każdemu dziecku, które tego potrzebuje. Organizując ją dyrektor przedszkola nie może brać pod uwagę tylko tych dzieci, które realizują roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
Sygnały dla nauczycieli – kiedy potrzebna jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia kompleksowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdemu dziecku posiadającemu opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej bądź orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Oprócz tego, pomoc ta powinna być zagwarantowana dzieciom u których nauczyciel przedszkola lub specjalista stwierdzi taką potrzebę.
Nauczyciel przedszkola ma obowiązek powiadomić dyrektora i potrzebie objęcia dziecka pomocą, natychmiast po stwierdzeniu, że jest ona konieczna. Sygnałem dla nauczycieli nie powinny być wyłącznie trudności edukacyjne i rozwojowe przedszkolaka, ale również przejawiane przez dziecko uzdolnienia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna musi być bowiem ukierunkowana na wspieranie rozwoju dziecka zgodnie z jego potrzebami.