W apelu do nauczycieli i nauczycielek Pełnomocnik Rządu pisze: Treść książki jest odpowiedzią na wyniki polskich badań ujawniających potrzeby i postawy zarówno kadry szkolnej, jak i młodzieży wobec poruszania tematyki homofobii w szkole. W publikacji znajduje się przystępnie opisana i wyjaśniona problematyka homofobicznego prześladowania rówieśniczego oraz orientacji seksualnej w kontekście szkolnym. Tekst jest wzbogacony o prawdziwe przykłady różnych form dyskryminacji oraz wypowiedzi młodzieży.
Z doświadczeniami nieheteroseksualnych uczniów i uczennic pedagog może zapoznać w rozdziale zawierającym zebrane przez redaktora, ale nigdy nie wysłane, listy młodzieży do swoich nauczycieli. Publikacja zawiera także wskazówki jak prowadzić zajęcia z wrażliwością na obecność osób LGBT w klasie i w społeczeństwie oraz jak prowadzić edukację wspierającą przeciwdziałanie dyskryminacji. W trosce o horyzontalne podejście do przeciwdziałania dyskryminacji w szkole publikacja zawiera inspirujące zasady formowania strategii dla całej szkoły. Szczególnie cenną częścią są rozdziały pokazujące, jak prowadzić rozmowę z młodą osobą ujawniającą swoją nieheteroseksualną orientację oraz z osobą doznającą przemocy na tle homofobii ze strony rówieśników.