Zapotrzebowanie na zajęcia socjoterapeutyczne w danej szkole powinien określić dyrektor szkoły na podstawie danych zebranych od wychowawców i osób organizujących w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Powinno się to odbywać na etapie tworzenia arkusza organizacji pracy szkoły na kolejny rok szkolny. W projekcie arkusza dyrektor może umieścić propozycję zatrudnienia socjoterapeuty w wymiarze godzin zgodnie z oceną zapotrzebowania na tego typu zajęcia. Ostateczną decyzję wydaje jednak organ prowadzący. Jeżeli nie wyrazi zgody na zaproponowane w projekcie arkusza zajęcia socjoterapeutyczne – zleci dokonanie korekty projektu arkusza.
Dyrektor szkoły może jeszcze podjąć próbę negocjacji i przekonania organu prowadzącego o potrzebie tego rodzaju zajęć i możliwości, jakie daje socjoterapia. Zajęcia te mogą bardzo pomóc uczniom z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, powodujące niedostosowanie społeczne, dzieciom z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi, z problemami szkolnymi spowodowanymi nadpobudliwością, opóźnieniem szkolnym, zaniedbaniem, agresywnością. Jeśli w szkole istnieje duża ilość dzieci potrzebujących pomocy socjoterapeutycznej – warto podjąć starania o zatrudnienie specjalisty. Jeżeli potrzeba
zatrudnienia socjoterapeuty pojawiła się w trakcie trwania roku szkolnego, np. z powodu problemów uczniów klas pierwszych – dyrektor może zwrócić się do organu prowadzącego szkołę z propozycją zatrudnienia specjalisty, który może pomóc dzieciom potrzebującym takiej pomocy.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).