Dyrektor szkoły zmagający się z problemami wychowawczymi powinien rozważyć wprowadzenie zajęć socjoterapeutycznych. Będą one dużym wsparciem dla nauczycieli, którzy nie zawsze są przygotowani do radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana przez dyrektora szkoły nie zawsze zaspokaja potrzeby uczniów. Dotyczy to szczególnie pracy z uczniami przejawiającymi niepokojące zachowania, u których nie stwierdzono jednak specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dyrektor szkoły powinien wspierać uczniów w wieku dorastania
Okres dorastania często wiąże się z negatywnymi zachowaniami, które są nie tylko niepokojące, ale przede wszystkim trudne dla nauczycieli nieprzygotowanych do rozwiązywania problemów społecznych młodzieży. Dyrektor szkoły powinien natomiast zapewnić uczniom wsparcie, dlatego – jeżeli uzna, że zadanie to jest zbyt obciążające dla nauczycieli – warto zorganizować w szkole zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone przez doświadczonego socjoterapeutę.
Zajęcia z socjoterapetą mogą odbywać się w świetlicy
Dyrektor szkoły planując zorganizowanie zajęć socjoterapeutycznych powinien zadbać, aby nie przypominały one typowej lekcji. Dobrym pomysłem jest zagospodarowanie czasu uczniów między zakończeniem zajęć a powrotem do domu. Idealnym miejscem byłaby więc świetlica szkolna. W zajęciach powinno jednocześnie uczestniczyć nie więcej niż piętnaścioro uczniów. Wówczas zajęcia będą odbywały się w stosunkowo intymnej atmosferze, umożliwiając jednocześnie wzmacnianie kompetencji interpersonalnych uczniów.
Zajęcia socjoterapeutyczne jako wyzwanie dla nauczycieli
Zorganizowanie w szkole zajęć socjoterapeutycznych wymaga nakładu pracy od całego grona pedagogicznego. Zajęcia będą efektywne, jeżeli elementy socjoterapii znajdą się również w programie godzin wychowawczych, co dla nauczycieli oznacza konieczność odpowiedniego zaplanowania lekcji.
Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego
Zobacz także: