Szkoła powinna posiadać strategię działań wychowawczych 

Data: 25-02-2014 r.

Wszyscy pracownicy szkoły powinni współpracować ze sobą, także w sferze działań wychowawczych. W związku z tym konieczne jest wspólne wypracowanie zasad oraz znajomość konsekwencji ich nieprzestrzegania. Działania wychowawcze warto usystematyzować w formie procedury.

Poniższa procedura pokazuje jak zorganizować działania szkoły w zapobieganiu i rozwiązywaniu problemów związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów.

 

Procedura tworzenia strategii rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole

Krok 1.

Dyrektor szkoły zwołuje zebranie rady pedagogicznej. Rada powinna zapoznać się z zadaniami wynikającymi z obowiązujących przepisów, w tym z treścią podstawy programowej. Wspólnie przeanalizujcie z jakimi problemami boryka się szkoła, jakie są jej zasoby i jakie są potrzeby środowiska szkolnego.

Krok 2

Dyrektor szkoły powołuje zespół/zespoły zadaniowe do szczegółowej diagnozy:

  1. negatywnych zjawisk i zagrożeń występujących na terenie szkoły, a także

  2. potrzeb poszczególnych podmiotów życia szkoły – uczniów, nauczycieli i rodziców, by skutecznie niwelować występujące zjawiska.

Krok 3

Dyrektor lub powołany wcześniej zespół zadaniowy, dokonuje analizy dokumentów szkolnych takich jak:

  • statut,

  • program wychowawczy i profilaktyki,

  • szkolne regulaminy i procedury.

Sprawdza czy zapisy w tych dokumentach właściwie regulują normy i zasady postępowania w szkole, czy ich zawartość odpowiada potrzebom środowiska.

Krok 4

Dyrektor szkoły wraz z zespołem zadaniowym adekwatnie do stwierdzonych problemów opracowują zakres zadań niezbędnych do stworzenia spójnej koncepcji pracy szkoły w zakresie budowania skutecznego środowiska wychowawczego w szkole i podejmowania właściwych działań wychowawczych.

Krok 5

Dyrektor szkoły zapoznaje wszystkich członków społeczności szkolnej z wypracowanymi zadaniami oraz treścią dokumentów szkoły, w których zostały opisane sposoby ich realizacji.

Krok 6

Dyrektor szkoły przydziela zadania i konsekwentnie wdraża założenia, dbasz o przestrzeganie przyjętych reguł, egzekwujesz od wszystkich (uczniów, rodziców i pracowników szkoły) wywiązywanie się z obowiązków i zadań. Stosuje system nagród i kar.

Za jakość edukacji i działań wychowawczych odpowiada każdy nauczyciel. Jednak tylko ścisła współpraca i wzajemna odpowiedzialność wszystkich członków rady pedagogicznej pozwoli zbudować skuteczny system rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole i podejmowania właściwych działań wychowawczych.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33937 )
Array ( [docId] => 33937 )