Wszyscy pracownicy szkoły powinni współpracować ze sobą, także w sferze działań wychowawczych. W związku z tym konieczne jest wspólne wypracowanie zasad oraz znajomość konsekwencji ich nieprzestrzegania. Działania wychowawcze warto usystematyzować w formie procedury.
Poniższa procedura pokazuje jak zorganizować działania szkoły w zapobieganiu i rozwiązywaniu problemów związanych z niewłaściwymi zachowaniami uczniów.
Procedura tworzenia strategii rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole
Krok 1.
Dyrektor szkoły zwołuje zebranie rady pedagogicznej. Rada powinna zapoznać się z zadaniami wynikającymi z obowiązujących przepisów, w tym z treścią podstawy programowej. Wspólnie przeanalizujcie z jakimi problemami boryka się szkoła, jakie są jej zasoby i jakie są potrzeby środowiska szkolnego.
Dyrektor szkoły powołuje zespół/zespoły zadaniowe do szczegółowej diagnozy:
negatywnych zjawisk i zagrożeń występujących na terenie szkoły, a także
potrzeb poszczególnych podmiotów życia szkoły – uczniów, nauczycieli i rodziców, by skutecznie niwelować występujące zjawiska.
Krok 3
Dyrektor lub powołany wcześniej zespół zadaniowy, dokonuje analizy dokumentów szkolnych takich jak:
Sprawdza czy zapisy w tych dokumentach właściwie regulują normy i zasady postępowania w szkole, czy ich zawartość odpowiada potrzebom środowiska.
Dyrektor szkoły wraz z zespołem zadaniowym adekwatnie do stwierdzonych problemów opracowują zakres zadań niezbędnych do stworzenia spójnej koncepcji pracy szkoły w zakresie budowania skutecznego środowiska wychowawczego w szkole i podejmowania właściwych działań wychowawczych.
Dyrektor szkoły zapoznaje wszystkich członków społeczności szkolnej z wypracowanymi zadaniami oraz treścią dokumentów szkoły, w których zostały opisane sposoby ich realizacji.
Dyrektor szkoły przydziela zadania i konsekwentnie wdraża założenia, dbasz o przestrzeganie przyjętych reguł, egzekwujesz od wszystkich (uczniów, rodziców i pracowników szkoły) wywiązywanie się z obowiązków i zadań. Stosuje system nagród i kar.
Za jakość edukacji i działań wychowawczych odpowiada każdy nauczyciel. Jednak tylko ścisła współpraca i wzajemna odpowiedzialność wszystkich członków rady pedagogicznej pozwoli zbudować skuteczny system rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole i podejmowania właściwych działań wychowawczych.
Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej
Zobacz także: