Nowości oświatowe sprawią, że dyrektor szkoły nie będzie miał wątpliwości, które działania są niezgodne z prawem. Nowelizacja, której poddana zostanie ustawa o systemie oświaty będzie też ułatwieniem dla nauczycieli nieznających zasad współpracy z wydawcami podręczników.
Obecnie ustawa o systemie oświaty wskazuje, że prawo do wyboru podręczników jest zarezerwowane dla nauczycieli uczących danego przedmiotu (art. 22a ust. 1 ustawa o systemie oświaty). Dyrektor szkoły nie może narzucać nauczycielom, z jakich podręczników będą korzystać oni i uczniowie, a tym bardziej przyjmować od wydawców jakichkolwiek korzyści z tego tytułu.
Dyrektor szkoły nie skorzysta z propozycji złożonej przez wydawcę
Znowelizowana ustawa o systemie oświaty ma będzie zawierała przepis mówiący, iż wydawcy mają zakaz oferowania szkołom szczególnych korzyści w zamian za wybór proponowanych przez nich podręcznikach.
Nowe regulacje mają ukrócić nadużycia, których istnienie stwierdzono w ostatnich latach. Kontrole wykazały, że dyrektor szkoły niejednokrotnie zawierał umowę z wydawcami, którzy za wybór podręczników z ich oferty proponowali sprzęt multimedialny lub inne pomoce dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów.
Nowości oświatowe zakażą wydawcom składanie ofert
Nowy przepis, który będzie zawierała ustawa o systemie oświaty zawiera zakaz składania ofert czy obietnic dla nauczycieli i dyrektorów szkół w sposób pośredni lub bezpośredni. Uzasadnieniem dla wprowadzenia nowych regulacji jest dążenie do zagwarantowania ucznio
m pomocy dydaktycznych maksymalnie dopasowanych do ich potrzeb i możliwości. Dyrektor szkoły zawierając porozumienie z wydawcami dopuszczał się naruszenia zarezerwowanego dla nauczycieli prawa wyboru podręczników, co oznacza podważenie ich autonomii w doborze metod pracy z uczniami, mimo iż wskazuje na nią ustawa o systemie oświaty.
Podstawa prawna: art. 22a ust. 1 i ust. 22a ust. 2e ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego
Zobacz także: