Zbyt duże deficyty rozwojowe podstawą do rozpatrzenia wniosku wychowawcy
W świetle obowiązujących przepisów istnieje możliwość powtarzania klasy przez najmłodszych uczniów. Jeżeli w ocenie nauczyciela wychowawcy i specjalistów pracujących z dzieckiem w szkole, deficyty dziecka znacząco utrudniają mu nabywanie umiejętności szkolnych i wpływają na jego funkcjonowanie emocjonalne, rada pedagogiczna może podjąć decyzję o powtarzaniu klasy.
Przychylność rodziców pożądana ale nie obligatoryjna
Opinia rodziców w tym przypadku nie musi być pozytywna, jakkolwiek optymalnym rozwiązaniem byłoby zyskanie aprobaty rodziców dla proponowanych rozwiązań dotyczących działań dyrektora szkoły wobec dziecka.
W późniejszych latach nauki, czyli w klasach IV-VI uczeń nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, jeśli nie spełnił warunków określonych w § 20 ust. 3 rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. Co oznacza, że nie uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które określają szkolny plan nauczania; roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjnych, wyższe od oceny niedostatecznej - z zastrzeżeniem § 15 ust. 8 oraz § 21 ust. 10 rozporządzenia.
Podstawa prawna:
- § 15 ust. 8, § 20 ust.9 oraz § 21 ust. 10 rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 83, poz. 562, ze zm.).
Marzenna Czarnocka, dyrektorka poradni psychologiczno-pedagogicznej
Zobacz także: