Organizowanie sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w zeszłoroczne nowości oświatowe i jest obowiązkiem spoczywającym na instytucjach wspierających pracę szkół – w placówkach doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i bibliotekach pedagogicznych.
Sieci mają stanowić dla nauczycieli płaszczyznę do wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów czy korzystania ze wsparcia metodycznego i merytorycznego udzielanego przez ekspertów. Prawidłowe funkcjonowanie sieci jest uzależnione od poziomu zaangażowania i wywiązywania się z powierzonych zadań przez koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Koordynatorzy – zadania w ramach organizowania wsparcia dla nauczycieli
Funkcja koordynatora sieci współpracy i samokształcenia jest zarezerwowana dla nauczycieli, doradców metodycznych i innych pracowników merytorycznych ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych osób posiadających kwalifikacje i kompetencje gwarantujące wysoką jakość pracy. Koordynator jest odpowiedzialny za:
- proponowanie tematów spotkań i sposobów pracy,
- planowanie i organizowanie działań przewidzianych dla nauczycieli,
- motywowanie uczestników do aktywnego działania w sieci,
- sprawowanie nadzoru nad osiąganiem postawionych celów
- zapewnianie warunków do uczenia się oraz wymiany doświadczeń,
- moderowanie zajęć,
- zapraszanie ekspertów,
- sporządzanie rocznego sprawozdania z pracy sieci, udostępniania go dla nauczycieli i dyrektora szkoły w której są zatrudnieni,
- promowanie działań sieci.