Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia

Data: 14-01-2014 r.

Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia to jedno z zadań, za realizację którego odpowiadają podmioty wspierające pracę szkół. Do sieci może należeć każdy nauczyciel i dyrektor szkoły, ich praca ma na celu rozwiązywanie wspólnie określonych problemów, a za prawidłowe funkcjonowanie sieci odpowiada koordynator.

Organizowanie sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w zeszłoroczne nowości oświatowe i jest obowiązkiem spoczywającym na instytucjach wspierających pracę szkół – w placówkach doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i bibliotekach pedagogicznych.

Sieci mają stanowić dla nauczycieli płaszczyznę do wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów czy korzystania ze wsparcia metodycznego i merytorycznego udzielanego przez ekspertów. Prawidłowe funkcjonowanie sieci jest uzależnione od poziomu zaangażowania i wywiązywania się z powierzonych zadań przez koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.

Koordynatorzy – zadania w ramach organizowania wsparcia dla nauczycieli

Funkcja koordynatora sieci współpracy i samokształcenia jest zarezerwowana dla nauczycieli, doradców metodycznych i innych pracowników merytorycznych ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych osób posiadających kwalifikacje i kompetencje gwarantujące wysoką jakość pracy. Koordynator jest odpowiedzialny za:

  • proponowanie tematów spotkań i sposobów pracy,
  • planowanie i organizowanie działań przewidzianych dla nauczycieli,
  • motywowanie uczestników do aktywnego działania w sieci,
  • sprawowanie nadzoru nad osiąganiem postawionych celów
  • zapewnianie warunków do uczenia się oraz wymiany doświadczeń,
  • moderowanie zajęć,
  • zapraszanie ekspertów,
  • sporządzanie rocznego sprawozdania z pracy sieci, udostępniania go dla nauczycieli i dyrektora szkoły w której są zatrudnieni,
  • promowanie działań sieci.

 

Wszelka aktywność koordynatora powinna być konsultowana z nauczycielami – proponowane tematy muszą dotyczyć tego, co istotne dla nauczycieli, tak aby współpraca w ramach sieci przełożyła się na rozwiązanie danego problemu. Nowości oświatowe miały bowiem na celu umożliwienie nauczycielom wymiany doświadczeń w rozwiązywaniu określonych problemów.

Podejmowane zagadnienia muszą zatem bezpośrednio odnosić się do ich codziennej pracy. Jednocześnie należy pamiętać, że koordynator ma być dla nauczycieli osobą wspierającą, organizującą warunki do pracy, ale nie wyręczającą ich. Koordynator nie jest dla nauczycieli ekspertem, ale osobą, która zapewni im pomoc ekspercką, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33416 )
Array ( [docId] => 33416 )