Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego wydaje poradnia, w której uczniowi udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Nauczanie indywidualne organizuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę (art. 71b ust. 5c Ustawa o systemie oświaty).
Orzeczenie z poradni, w której udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest niezbędne do podjęcia działań ukierunkowanych na zorganizowanie nauczania indywidualnego. Jeżeli nie zostanie dostarczone przez rodziców ucznia – dyrektor szkoły nie rozpocznie procedury związanej z organizacją nauczania indywidualnego.
Organizację zajęć planuje dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły podejmie działania związane z organizacją nauczania indywidualnego dopiero po otrzymaniu orzeczenia wydanego przez poradnię odpowiedzialną za pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektor szkoły, po opracowaniu planu organizacji nauczania indywidualnego (wraz z proponowaną liczbą godzin) przekazuje do organu prowadzącego. Organ prowadzący szkołę udzieli dyrektorowi informację zwrotną i dopiero wówczas dyrektor szkoły podejmie ostateczną decyzję w sprawie organizacji zajęć, dokładnej liczny godzin przyznanych przez organ prowadzący oraz wskaże nauczycieli prowadzących te zajęcia.