Zmiany, jakie projektowana Karta Nauczyciela przewiduje składu komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego, są zdaniem ZNP niewłaściwe. Ograniczenie udziału w ekspertów i wyeliminowanie udziału przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny umniejszy ekspercki charakter postępowania.
Awans zawodowy nauczyciela nie może ograniczać się formalności
Zdaniem ZNP nowa Karta Nauczyciela przekształci awans zawodowy nauczycieli w procedurę o charakterze administracyjnym, w której rozwój osobisty i zawodowy będzie miał najmniejsze znaczenie. Wyłączenie kuratora oświaty z prac pozbawi procedurę charakteru merytorycznego, w którym ocenie podlega m.in. rozwój zawodowy nauczyciela, praca z uczniami czy współpraca z gronem pedagogicznym i rodzicami. Aspekty te mają znaczący wpływ na jakość pracy szkoły, a ta podlega ocenie dokonywanej przez kuratora oświaty w procesie ewaluacji pracy szkoły. W związku z tym ZNP nie zgadza się ze stanowiskiem, że postępowanie o nadanie stopnia nauczyciela dyplomowanego nie wchodzi stricte w zakres nadzoru pedagogicznego.