Nauczyciel wspomagający wspiera uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas lekcji aktywnie współpracując z nauczycielem przedmiotowym. Powinien także aktywnie uczestniczyć w realizowaniu zajęć wynikających z faktu, że uczniowi udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego – obowiązki dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla uczniów uczęszczających do oddziału integracyjnego. Jeżeli organ prowadzący wyrazi zgodę, to istnieje także możliwość wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który uczy się w klasie ogólnodostępnej (§ 6 ust. 2. rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych).
Nauczyciel wspierający jest objęty przepisami Karty Nauczyciela i musi otrzymać umowę o pracę. Oznacza to, że dyrektor szkoły nie może zatrudnić go w oparciu o umowę cywilnoprawną (art. 10 Karta Nauczyciela).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinna być kompleksowa. Aby obowiązki dyrektora szkoły w tym zakresie były wypełniane rzetelnie, powinien on zapewnić dziecku wsparcie w możliwie maksymalnej liczbie zajęć. Nauczyciel wspomagający powinien być obecny także na zajęciach uważanych za „mniej ważnych”, takich jak muzyka czy plastyka. Dyrektor szkoły ma bowiem obowiązek zapewnić uczniom warunki optymalnego rozwoju, a wymienione lekcje stanowią część podstawy programowej i pomagają uczniowi rozwijać się.