Dyrektor szkoły ma pełną autonomię w opracowaniu planu nadzoru pedagogicznego. Poddawanie się sugestiom osób nieznających realiów funkcjonowania placówki uniemożliwia dopasowanie planu nadzoru wewnętrznego do specyfiki szkoły. Zaangażowanie w tworzenie planu nadzoru pedagogicznego powinni wykazywać pracownicy danej szkoły – to oni najlepiej znają jej potrzeby i obszary wymagające wprowadzenia zmian.
Plan nadzoru pedagogicznego – rola dyrektora i znaczenie współpracy z radą pedagogiczną
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły ma na celu ustalenie takich kryteriów ewaluacji wewnętrznej, które pozwolą na wypracowanie rekomendacji dla realnych zmian w funkcjonowaniu placówki. Nauczyciele powinni mieć możliwość wskazania obszarów wymagających szczególnej uwagi oraz zgłoszenia potrzeb. To oni będą odpowiedzialni za zbieranie danych i ich analizę oraz wyciąganie wniosków potrzebnych do sformułowania rekomendacji.
Oczekiwanie od nauczycieli zaangażowania w realizację planu nadzoru pedagogicznego wymaga wysłuchania ich opinii na temat możliwości i realności planowanej ewaluacji pracy szkoły. Jeżeli dyrektor szkoły przygotuje plan oraz projekt ewaluacji bez wcześniejszej konsultacji z radą pedagogiczną, to istnieje ryzyko braku terminowego wykonania zadań oraz nieadekwatności zebranych danych do postawionego wcześniej celu ewaluacji.
Ewaluacja wewnętrzna – dyrektor szkoły musi rozumieć potrzeby nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego pozwala dyrektorowi szkoły zachować autonomię w zakresie kształtowania planu i dokumentowania przebiegu jego realizacji.