Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – łatwiej o opinię poradni

Data: 31-01-2013 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje zmiany, które ułatwią dostęp do wsparcia, jakim jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Planowane zmiany mają sprawić, że wniosek o wydanie opinii będzie mógł złożyć jedno z rodziców, a nie jak obecnie – rodzice łącznie. Zmienić mają się również elementy opinii.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna musi być zapewniona każdemu uczniowi, który wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne. Informacją dla nauczycieli powinna być opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak – jak się okazuje – rodzice miewają problemy z jej uzyskaniem.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wskazana przez poradnię

Do zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych zobligowany jest dyrektor szkoły. Podstawą do podejmowania działania jest dla niego oraz dla nauczycieli opinia poradni psychologiczno -pedagogicznej, w której opisane są potrzeby bądź trudności ucznia. Obecnie, żeby otrzymać opinię poradni konieczne jest złożenie wniosku przez pełnoletniego ucznia lub jego rodziców, co w wielu przypadkach blokuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Trwające prace nad nowelizacją przepisów mają zmienić zasady składania wniosków do poradni. MEN chce, aby wniosek mogło złożyć także jedno z rodziców, a nie jak obecnie obydwoje. Dla ucznia i dla nauczycieli ta zmiana może mieć zasadnicze znaczenie, ponieważ dziś dziecko często jest pozbawione wsparcia psychologiczno-pedagogicznego z powodu trudności w zdobyciu podpisu jednego z rodziców.

 

Wskazówki dla nauczycieli – jakie formy ma przyjąć pomoc psychologiczno-pedagogiczna

MEN chce, aby wniosek zawierał uzasadnienie prośby o wydanie opinii, a także aby sama opinia zawierała nieco inne elementy niż dotychczas. Wniosek o wydanie opinii dla ucznia, któremu ma być udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma zawierać uzasadnienie. Opinia będzie zawierała informację o zalecanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej lecz w innej niż dotąd formie. Zamiast diagnozy poziomu rozwoju i wspomnianych zalecanych form pomocy, w opinii znajdą się:

  • rozstrzygnięcie w sprawie, której opinia dotyczy,
  • określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wraz z opisem mechanizmów jego funkcjonowania w odniesieniu do problemu wskazanego w uzasadnieniu do wniosku o opinię,
  • zalecenia dla nauczycieli i rodziców w pracy z uczniem i w zakresie obszaru w jakim ma być udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie bardziej skuteczna

Planowane zmiany mają doprowadzić do tego, że odpowiednia pomoc psychologiczna będzie udzielana szybciej i w sposób najbardziej adekwatny do potrzeb ucznia.

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30107 )
Array ( [docId] => 30107 )