Pomoc psychologiczno-pedagogiczna musi być zapewniona każdemu uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (§ 2 rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Celem nowego rozporządzenia jest poprawa opieki i zwiększenie efektywności udzielanego wsparcia poprzez zmniejszenie liczby specjalistów zaangażowanych w pracę z uczniem oraz ograniczenie dokumentacji.
Dyrektor szkoły nie będzie musiał powoływać wielu zespołów
Obecnie dyrektor szkoły ma obowiązek powołania zespołu przez który udzielana jest pomoc. MEN chce, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna była koordynowana przez jedną osobę, ma to być wychowawca, którego praca zakładać ma dostosowanie działań pomocowych do indywidualnych potrzeb ucznia. Dyrektor szkoły ma nadzorować te czynności, ale to wychowawca będzie decydował o konieczności podjęcia współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna bez karty indywidualnych potrzeb ucznia
Zgodnie z obecnym rozporządzeniem pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w oparciu o kartę indywidualnych potrzeb ucznia oraz plan działań wspierających (§ 27 rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej). W nowym rozporządzeniu rezygnuje się z tych dokumentów, zostaną one zastąpione programami pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Mogą być to programy indywidualne lub grupowe. Dyrektor szkoły nie będzie więc musiał zapewniać każdemu uczniowi indywidualnej ścieżki pracy, jeżeli wśród kilku uczniów zdiagnozowane zostaną jednakowe potrzeby. Indywidualne programy mają być opracowywane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.