Ustawa o systemie musi zmienić się do 19 stycznia 2014 roku. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, obecnie dyrektor przedszkola czy dyrektor szkoły rekrutujący dzieci musi posługiwać się kryteriami niezgodnymi z Konstytucją. Nowości oświatowe mają to zmienić.
Ustawa o systemie oświaty musi umożliwiać realizację konstytucyjnego prawa do nauki, przysługującemu każdemu. Tymczasem ustawa o systemie oświaty w jej obecnym kształcie pozostawia ministrowi edukacji zbyt wiele swobody w zakresie wydawania rozporządzeń na podstawie których dyrektor przedszkola prowadzi rekrutację dzieci do placówki.
Ustawa o systemie oświaty musi wskazać katalog cech kandydatów
Trybunał Konstytucyjny w wyroku dotyczącym zgodności ustawy o systemie oświaty z konstytucją wskazał konkretne zmiany, jakie muszą przynieść nowości oświatowe. Sprawiedliwa i zgodna z Konstytucją rekrutacja do placówek powinna przebiegać na podstawie katalogu cech kandydatów oraz hierarchii ich przyjmowania. Te zapisy musi zawierać ustawa o systemie oświaty i dotyczą głownie preferencji dla części kandydatów. Ustawowe niedookreślenie sprawia, że osoby nieuprzywilejowane mogą być pokrzywdzone na etapie rekrutacji, którą prowadzi dyrektor szkoły czy dyrektor przedszkola.
Pozostałe nowości oświatowe wskazane przez TK
Trybunał Konstytucyjny wskazał również inne nowości oświatowe, które musi zawrzeć ustawa o systemie oświaty. Konieczne są zmiany w zakresie zasad przetwarzania danych osobowych kandydatów do placówek oraz ich rodzin.
Ważne jest także, aby ustawa o systemie oświaty zawierała nowe zasady dotyczące procedury odwołania się, kiedy dyrektor przedszkola czy dyrektor szkoły poinformuje o nieprzyjęciu dziecka do placówki
Na nowości oświatowe pozostało pół roku
Nowości oświatowe powinny wejść w życie z dniem 19 stycznia 2014 roku. Na razie nie MEN nie informuje o zmianach, których w związku z wyrokiem ma być poddana ustawa o systemie oświaty.
Źródło: Wyrok TK z dnia 8 stycznia 2013 r. sygn. akt K 38/12
Marta Wysocka, specjalistka w zakresie prawa oświatowego
Zobacz także: