Decyzja administracyjna musi zawierać określone treści

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 18-05-2016 r.

O sposobie redagowania decyzji administracyjnej przesadzają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Warto zapamiętać, że podstawą prawną wydanej decyzji mogą być tylko przepisy powszechnie obowiązujące, tzn. dyrektor szkoły wydając decyzję w sprawie szkolnej nie może się powoływać np. na uchwałę rady ministrów.

Elementy decyzji administracyjnej

Jeżeli określona sprawa podlega załatwieniu w drodze decyzji administracyjnej, to za decyzję należy uznać pismo organu rozstrzygającego sprawę, zawierające co najmniej:

  • oznaczenie organu administracji publicznej,
  • datę wydania,
  • oznaczenie strony lub stron,
  • powołanie podstawy prawnej,
  • rozstrzygnięcie,
  • uzasadnienie faktyczne (wskazuje się, jakie fakty ustalone podczas postępowania miały wpływ na decyzje),
  • uzasadnienie prawne (na jakiej podstawie prawnej powszechnie obowiązującej decyzja została podjęta),
  • pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie,
  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli wydana została w formie dokumentu elektronicznego – powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Dodatkowo, jeśli stroną są rodzice ucznia, to należy wymienić imiona obojga. Może się również zdarzyć, że dyrektor, adresując swoją decyzję do odpowiedniej osoby, popełni błąd w danych osobowych strony. Jednak taki błąd nie powoduje nieważności rozstrzygnięcia, wymaga jedynie sprostowania.

Brak podstawy prawnej powoduje nieważność decyzji, ale także błąd w podstawie prawnej może zostać zakwalifikowany jako wydanie decyzji bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa, co skutkuje stwierdzeniem jej nieważność.

Uzasadnienie prawne decyzji

Nie ma konieczności zamieszczania uzasadnienia w decyzji w sytuacji uznania wszystkich roszczeń strony. Nie dotyczy to sytuacji gdy przedmiotem postępowania jest rozwiązanie spornych interesów, decyzji odwoławczej.

Uzasadnienie prawne decyzji powinno zawierać wyjaśnienie jej podstawy prawnej z przytoczeniem odpowiednich przepisów. Dyrektor powinien wyjaśnić przyczyny powiązania konkretnych przepisów z ustalonym stanem faktycznym.

Małgorzata Celuch

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38972 )
Array ( [docId] => 38972 )