Ustawa o systemie oświaty upoważnia ministra właściwego ds. oświaty i wychowania do tego, by w drodze rozporządzenia uregulował warunki i tryb przyjmowania uczniów do przedszkoli i szkół (art. 22 ust. 1 pkt 1 Ustawa o systemie oświaty). Trybunał Konstytucyjny 8 stycznia 2013 r. orzekł (sygnatura: K 38/12), że zapis ten jest zbyt ogólny, przez co dyrektor przedszkola i dyrektor szkoły ma swobodę w ustalaniu kryteriów rekrutacji. Może to skutkować naruszeniem zasady powszechnej dostępności do edukacji na każdym etapie.
Kryteria przyjęcia do przedszkola i szkoły powinna regulować ustawa o systemie oświaty
W opinii Trybunału Konstytucyjnego to Ustawa o systemie oświaty, a nie akt wykonawczy powinna określać kryteria przyjmowania uczniów. Ustawowej regulacji wymaga także wskazanie warunków preferencyjnego traktowania kandydatów.
Ustawa o systemie oświaty musi zawierać katalog cech, jakie mają spełniać kandydaci do placówek oraz wskazywać procedury odwoławcze od decyzji o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola. Dziś, ze względu brak szczegółowych przepisów dyrektor przedszkola czy szkoły może precyzować takie zasady w statucie placówki, co sprawia, że przepisy obowiązujące w różnych placówkach nie są jednolite. To z kolei godzi w art. 70 ust. 1 Konstytucji, gwarantującej wszystkim równy dostęp do bezpłatnej edukacji.