Dyrektor szkoły nie zawsze zgodzi się na przyjęcie ucznia spoza obwodu. O liczebności klas decyduje organ prowadzący, który musi zapewnić miejsce uczniom z terenu jednostki samorządu terytorialnego. Należy pamiętać, że zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli lepiej jest, gdy klasy nie są przepełnione.
Przepełnione klasy są problemem dla nauczycieli, którzy mają świadomość obniżania jakości procesu edukacyjnego. W związku z tym dyrektor szkoły powinien optymalizować liczbę uczniów w jednej klasie. Jeżeli to konieczne – arkusz organizacji szkoły winien przewidywać utworzenie dodatkowych oddziałów klasowych. Dyrektor szkoły musi jednak liczyć się z tym, że organ prowadzący może nie zgodzić się na przyjęcie uczniów spoza obwodu.
O liczbie uczniów w szkole nie decyduje dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły planujący utworzenie dodatkowych oddziałów klasowych musi liczyć się z tym, ze organ prowadzący może odrzucić arkusz organizacji szkoły i zażądać zmniejszenia liczby klas. Taka sytuacja nie powinna zdarzyć się, jeżeli przedłożony do zatwierdzenia arkusz organizacji szkoły przewidywał tylko liczbę uczniów zamieszkałych w obwodzie. Zbyt liczne klasy mogłyby oznaczać dla nauczycieli trudności związane z realizowaniem zajęć. Jeśli jednak dyrektor szkoły zdecydował, że dodatkowe klasy są potrzebne ze względu na chętnych spoza obwodu, nie jest wykluczone, że organ prowadzący zadecyduje o rezygnacji z ich utworzenia.
Ustalenie planu sieci szkół oraz granic obwodów leży w kompetencjach jednostki samorządu terytorialnego. O tym, jaką liczbę uczniów będzie mógł przyjąć dyrektor szkoły decydują finanse, najważniejsze jest jednak zapewnienie możliwości nauki w szkole publicznej dzieciom zamieszkałym na terenie jednostki samorządu terytorialnego. Dyrektor szkoły musi liczyć się z tym, że arkusz organizacji nie będzie zatwierdzony, jeżeli dodatkowe oddziały zostały przewidziane kandydatów spoza rejonu.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
Zobacz także: