Konkurs na dyrektora szkoły – najczęściej pojawiające się pytania

Data: 06-06-2013 r.

Większość pytań zadawanych podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły dotyczy zamierzeń przedstawionych w koncepcji rozwoju szkoły. Zatem kandydat na dyrektora szkoły powinien bardzo dobrze tę koncepcję znać i umieć rozwinąć oraz uzasadnić wszystkie zawarte w niej planowane działania.

 

Komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego, dokonuje ich merytorycznej oceny. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, szkoły lub placówki. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania (§5 rozporządzenia MEN z 8 kwietnia 2010 r.). Większość pytań powinna dotyczyć zamierzeń przedstawionych w koncepcji rozwoju szkoły.

Treść pytań zależy od tego, kogo reprezentuje członek komisji konkursowej

W skład komisji konkursowej na dyrektora szkoły chodzą przedstawiciele: organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej, rady rodziców oraz nauczycielskich związków zawodowych (art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty). Każda z tych osób reprezentuje określone środowisko i zadawane pytania dotyczą spraw ważnych dla tych właśnie środowisk. Poniżej przedstawiam pytania, które często powtarzają się:
Treść pytań zależy od tego, kogo reprezentuje członek komisji konkursowej
dyrektora szkoły

 

Pytania przedstawicieli organu prowadzącego
  1. Co będzie wyróżniać pana/pani szkołę spośród innych tego samego rodzaju placówek w gminie/mieście?
  2. Jakie działania na rzecz środowiska lokalnego zamierza pan/pani podejmować?
  3. Jak będzie pana/pani motywować nauczycieli do zaangażowania w realizację statutowych szkoły?
  4. W jaki sposób będzie pan/pani zarządzać ewentualnym konfliktem między organami szkoły, np. między radą pedagogiczną a radą rodziców?
  5. Jakie działania podejmie pan/pani, aby poprawić wyniki sprawdzianu/egzaminu/matury?
  6. Jakie dostrzega pan/pani możliwości pozyskiwania pozabudżetowych środków na rzecz szkoły?
  7. W jakich sytuacjach będzie pan/pani stosować ustawę o zamówieniach publicznych?
Pytania przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny:
  1. Jak pan/pani zamierza monitorować realizację podstawy programowej?
  2. W jaki sposób pan/pani będzie wykorzystywać wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej dla poprawy efektywności pracy szkoły?
  3. W jaki sposób zamierza pan/pani wykorzystywać godziny karciane?
  4. Jak zorganizuje pan/pani pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
  5. Na jaką pomoc będą mogli liczyć uczniowie szczególnie uzdolnieni?
Pytania przedstawicieli rady pedagogicznej:
  1. Jak będzie pan/pani przyznawać dodatek motywacyjny nauczycielom?
  2. Jak będzie pan/pani motywować nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego?
  3. W jaki sposób będzie pan/pani inspirować nauczycieli do podejmowania innowacji pedagogicznych?
Pytania przedstawicieli rady rodziców:
  1. W jaki sposób zamierza pan/pani rozwiązać problem agresji w szkole (wagarowania, nikotynizmu itp.)?
  2. W jakich sprawach zamierza pan/pani współpracować z radą rodziców?
  3. Czy zamierza pan/pani wprowadzić e-dziennik?
  4. Jak pan/pani zamierza zachęcać rodziców do bliższej współpracy ze szkołą?
Pytania przedstawicieli związków zawodowych:
  1. Jakie regulaminy opiniują związki zawodowe?


Podstawa prawna:

  • art. 36a ust. 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  • § 5 rozporządzenia MEN z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60, poz. 373 ze zm.).


Małgorzata Krajewska
, naczelnik Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy



Zobacz także:

 

  • Co będzie wyróżniać pana/pani szkołę spośród innych tego samego rodzaju placówek w gminie/mieście?
  • Jakie działania na rzecz środowiska lokalnego zamierza pan/pani podejmować?
  • Jak będzie pana/pani motywować nauczycieli do zaangażowania w realizację statutowych szkoły?
  • W jaki sposób będzie pan/pani zarządzać ewentualnym konfliktem między organami szkoły, np. między radą pedagogiczną a radą rodziców?
  • Jakie działania podejmie pan/pani, aby poprawić wyniki sprawdzianu/egzaminu/matury?
  • Jakie dostrzega pan/pani możliwości pozyskiwania pozabudżetowych środków na rzecz szkoły?
  • W jakich sytuacjach będzie pan/pani stosować ustawę o zamówieniach publicznych?
  • Jak pan/pani zamierza monitorować realizację podstawy programowej?
  • W jaki sposób pan/pani będzie wykorzystywać wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej dla poprawy efektywności pracy szkoły?
  • W jaki sposób zamierza pan/pani wykorzystywać godziny karciane?
  • Jak zorganizuje pan/pani pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
  • Na jaką pomoc będą mogli liczyć uczniowie szczególnie uzdolnieni?
  • Jak będzie pan/pani przyznawać dodatek motywacyjny nauczycielom?
  • Jak będzie pan/pani motywować nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego?
  • W jaki sposób będzie pan/pani inspirować nauczycieli do podejmowania innowacji pedagogicznych?
  • W jaki sposób zamierza pan/pani rozwiązać problem agresji w szkole (wagarowania, nikotynizmu itp.)?
  • W jakich sprawach zamierza pan/pani współpracować z radą rodziców?
  • Czy zamierza pan/pani wprowadzić e-dziennik?
  • Jak pan/pani zamierza zachęcać rodziców do bliższej współpracy ze szkołą?
  • Jakie regulaminy opiniują związki zawodowe?

  • Podstawa prawna:
  • art. 36a ust. 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  • § 5 rozporządzenia MEN z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60, poz. 373 ze zm.).

  • Małgorzata Krajewska


    Zobacz także:

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

    pobierz

    Jak oduczyć dziecko przeklinania

    pobierz

    Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

    pobierz

    Reforma oświaty

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 30264 )
    Array ( [docId] => 30264 )