Przepisy ustawy o systemie oświaty nie regulują szczegółowo trybu ani terminów prowadzenia kontroli przez organ prowadzący. To on decyduje o ich częstotliwości i zakresie. Dyrektor szkoły ma natomiast prawo w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków z kontroli, zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu prowadzącego.
Organ prowadzący może przeprowadzić kontrolę w szkole w każdym czasie. Nie ma przy tym obowiązku wcześniejszego powiadamiania. W praktyce kontrole prowadzone są w trybie działań planowanych (zgodnie z przyjętym harmonogramem) lub doraźnych, gdy zaistnieje taka potrzeba np. w związku z wniesioną skargą lub zgłoszeniem o nieprawidłowościach.
Informacja o terminie i zakresie kontroli planowych może być przekazana dyrektorowi szkoły z wyprzedzeniem. Ma on wówczas możliwość przygotowania do wglądu wymaganych dokumentów i ewentualnego ich uporządkowania lub uzupełnienia.
Jeżeli kontrola prowadzona jest w związku ze złożoną skargą, to zazwyczaj przeprowadza się ją bez uprzedzania dyrektora szkoły.
Organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie:
prawidłowości dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem,
przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów,
przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły.
Tylko w powyższym zakresie może być prowadzona kontrola przez upoważnionego przedstawiciela organu prowadzącego.
Osoby kontrolujące mają prawo:
wstępu do szkoły,
wglądu do prowadzonej przez szkołę dokumentacji,
zgłaszać dyrektorom uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności kontrolnych.
Podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Małgorzata Krajewska, specjalista prawa oświatowego, wieloletni praktyk i autor wielu publikacji
Zobacz także: