Podstawowe obowiązki dyrektora szkoły koncentrują się wokół dydaktycznego i wychowawczego poziomu szkoły oraz realizowania uchwał podjętych przez radę pedagogiczną i radę szkoły. Ma on obowiązek zapewnić uczniom i nauczycielom warunki do optymalnej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Jednocześnie spoczywa na nim obowiązek zarządzania zasobami ludzkimi – nauczycielami oraz pracownikami niepedagogicznymi.
Dyrektor szkoły jako pracodawca
Karta Nauczyciela nakłada na dyrektora szkoły następujące obowiązki:
- nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi, po konsultacji z organem prowadzącym,
- ocenianie pracy nauczycieli na ich wniosek lub uprawnionych do tego organów,
- zatwierdzanie planu rozwoju zawodowego nauczycieli, przydzielanie opiekunów stażu, ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela,
- nadawanie nauczycielowi stażyście stopnia nauczyciela kontraktowego,
- składanie wniosku o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i wyróżnień,
- na podstawie skierowania i opinii organu nadzorującego, przenoszenia nauczycieli zatrudnionych w oparciu o mianowanie do innej szkoły,
- kierowanie nauczycieli na obowiązkowe badania okresowe lub badania kontrolne, jeśli stwierdzi taką konieczność,
- po wyrażeniu zgody przez organ prowadzący, obniżanie obowiązkowych wymiarów godzin zajęć dla nauczyciela,
- zobowiązywanie nauczycieli do wykonywania wskazanych zadań w czasie ferii,
- zawieszania nauczyciela w wykonywaniu obowiązków, jeżeli wszczęto lub złożono wniosek o wszczęcie wobec niego postępowania karnego dotyczącego naruszenia praw dziecka (art. 83 Karta Nauczyciela).