Procedura dopuszczenia programów nauczania

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 10-05-2016 r.

Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Szkolne programy muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone.

Szkolny zestaw programów nauczania

Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół program nauczania. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania.

 

Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego. Ponadto dyrektor szkoły powinien wiedzieć, że programy nauczania mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści ustalonych dla danych zajęć w podstawie programowej.

Ocena, czy program zawiera całość podstawy programowej

Najtrudniejsza część procedury to ocena, czy program zawiera całość podstawy programowej. Dotychczas obowiązujące rozporządzenie precyzowało sposób postępowania dyrektora, który chciał się upewnić co do właściwości programu. Rozporządzenie to zostało uchylone, ale zasady zasięgania opinii w tym względzie nie uległy zmianie – zgodnie ze stanowiskiem MEN. Dyrektor szkoły przed podjęciem decyzji o dopuszczeniu programu do użytku w szkole, może się zwrócić o opinię do:

  • nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, lub
  • konsultanta lub doradcy metodycznego, lub
  • zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

Opinia powinna zawierać ocenę zgodności programu nauczania z podstawą programową i dostosowania programu do potrzeb i możliwości uczniów.

Małgorzata Celuch

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 38955 )
Array ( [docId] => 38955 )