Procedury wprowadzania zmian w statucie szkoły

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 24-08-2016 r.

Rada pedagogiczna jest organem, który przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. Jednak nie we wszystkich szkołach funkcjonuje rada szkoły, dlatego procedury wprowadzania zmian w statutach mogą się różnić. Sprawdź szczegóły!

4 powody wprowadzania zmian w statucie szkoły

Główne powody wprowadzania zmian w statutach to:

 

2) zalecenia organów dokonujących kontroli, np. z powodu nieprawidłowości w zapisach statutowych,

3) zmiana zasad organizacji szkoły, np. nowe stanowiska, nowe zawody, zmiana lokalizacji, zmiana profilu kształcenia, otwarcie klas integracyjnych lub terapeutycznych,

4) inne potrzeby, np. zmiana nazwy, nadanie imienia, połączenie szkół w zespół.

W sytuacji, gdy rada szkoły nie została powołana – jej zadania wykonuj rada pedagogiczna. Wobec powyższego procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły wygląda następująco:

1) W szkołach, w których istnieje rada szkoły:

Krok 1. Przygotowanie projektu statutu przez radę pedagogiczną. W praktyce projekt przygotowuje grupa osób, przedstawia go pozostałym członkom rady pedagogicznej i ta przyjmuje projekt statutu poprzez przyjęcie stosowanej uchwały.

Krok 2. Przedstawienie projektu przyjętego przez radę pedagogiczną radzie szkoły.

Krok 3. Uchwalenie statutu (nowelizacji) przez radę szkoły.

2) W szkołach, w których nie istnieje rada szkoły:

Krok 1. Przygotowanie projektu statutu przez radę pedagogiczną. W praktyce projekt statutu przygotowywany jest przez wyznaczoną grupę członków rady pedagogicznej, szczególnie jeśli rada pedagogiczna jest liczna.

Krok 2. Przedstawienie projektu radzie pedagogicznej (w praktyce można to zrobić na zebraniu rady pedagogicznej, ale tylko wtedy, gdy zmian jest mało, przy większej ilości proponowanych zmian lepiej wyłożyć propozycję projektu do wglądu, aby nauczyciele mieli czas na spokojne zapoznanie się z propozycjami i ich przemyślenie, wówczas na zebraniu można przeprowadzić samo głosowanie i podjęcie uchwały).

Krok 3. Uchwalenie statutu (nowelizacji) przez radę pedagogiczną w formie uchwały.

Nowelizowanie statutu placówki

Zgodnie z zasadami nowelizowania:

  • nie należy wprowadzać zmiany dotychczasowej numeracji i kolejności paragrafów dokumentu,
  • każdy znowelizowany paragraf ujmuje się w odrębny punkt,
  • jeżeli w jednym paragrafie będzie kilka zmian, to ujmuje się je w litery,
  • dodając paragraf między paragrafy, do danego paragrafu dodaje się literę (np. § 3a, § 3b), zachowując numer poprzedzający (analogicznie dla ustępów i punktów),
  • dodanym paragrafom po ostatnim z dotychczasowych nadaje się kolejny numer,
  • dodanie słowa lub zmiana słowa w jednostce redakcyjnej (paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret) powoduje, że nadaje się tej jednostce redakcyjnej nowe brzmienie,
  • w przypadku gdy w paragrafie dokonuje się zmian jednego ustępu, to zmiana dotyczy tego ustępu, a nie całego paragrafu.
Małgorzata Celuch

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39384 )
Array ( [docId] => 39384 )