Program wychowawczy i program profilaktyki według nowych wytycznych

Data: 09-10-2015 r.

Objęcie programem profilaktyki wszystkich uczniów, a nie tylko tych zagrożonych narkomanią  to główna zmiana związana z przeciwdziałaniem narkomanii. W związku z tymi zmianami szkoły muszą wprowadzić nowe wytyczne w dotychczasowych programach wychowawczym i profilaktyki.

Nowe przepisy od 1 września

W związku z wejściem w życie od 1 września 2015 r. rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii nałożono na szkoły obowiązek dostosowania w terminie 6 miesięcy obu programów do nowych przepisów. Warto podkreślić, że działania wychowawcze, edukacyjne, informacyjne i profilaktyczne w zakresie zapobiegania narkomanii zgodnie z nowym rozporządzeniem dotyczą wszystkich uczniów i wychowanków.

Współpraca z rodzicami

Występowanie nasilenia zagrożeń w postaci większego zainteresowania młodych ludzi „dopalaczami” nie dotyczy tylko pewnej grypy wiekowej uczniów – tych w okresie dojrzewania i starszych. Obecnie coraz młodsze roczniki są zagrożone uzależnieniem i o tym należy pamiętać, tworząc szkolne programy profilaktyki i szkolne programy wychowawcze.

Warto postawić na działania profilaktyczne, które mają charakter systematyczny i są spójne z działaniami wychowawczymi i edukacyjnymi (akcje rówieśnicze ukierunkowane na przeciwdziałanie zjawisku narkomanii, wolontariat, poszerzanie wiedzy na ten temat), jak również na współpracę nauczycieli z rodzicami.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Współpraca środowiska szkolnego ze środowiskiem lokalnym (policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkami ds. uzależnień, lekarzami, psychologami, terapeutami, stowarzyszeniami itp.) może obejmować np. działania edukacyjne polegające na dostarczaniu podstawowych informacji na temat:

  • rodzajów środków odurzających,
  • konsekwencji zdrowotnych, psychicznych i społecznych związanych z zażywaniem narkotyków,
  • sygnałów, które mogą świadczyć o zagrożeniu związanym z zażywaniem narkotyków,
  • instytucji, w których uzyskać można profesjonalną pomoc,
  • konsekwencji prawnych związanych z posiadaniem, czy też zażywaniem narkotyków.
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572).
  • Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 875).
  • Rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249).
Lucyna Gromiec, dyrektor szkoły, konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37874 )
Array ( [docId] => 37874 )