Jest zboczony - uczniowie oskarżają nauczyciela

Data: 18-10-2013 r.

Nauczyciel w gimnazjum został oskarżony przez uczniów o niestosowne zachowanie. Dyrektor szkoły postanowił zbadać sprawę, korzystając z anonimowych ankiet. W szkole powinna obowiązywać procedura postępowania w przypadku konfliktu pomiędzy uczniami a nauczycielem.

Konflikt, który powstał w szkole pomiędzy uczniami a nauczycielem zakończył oskarżeniami o niewłaściwe zachowanie. W przeprowadzonej na polecenie dyrektora ankiecie znalazły się sformułowania, że nauczyciel „jest zboczony”. Niezależnie od tego, w jakim celu przeprowadzono ankietowanie uczniów, wyniki ankiety pokazują problem w relacjach uczeń − nauczyciel.

Jeśli w szkole została opracowana odpowiednia procedura określająca sposób postępowania w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielem a uczniem, to obowiązuje ona dyrektora do określonego działania. Zarzuty stawiane nauczycielowi wymagają sprawdzenia poprzez zastosowanie innych sposobów diagnozowania problemu, na przykład wywiadów, rozmów, obserwacji z uwzględnieniem nie tylko opinii uczniów, ale także rodziców i nauczycieli.

Dyrektor bada czy zarzuty są prawdziwe

Problemem przypisywania nauczycielowi niewłaściwego zachowania wobec uczniów powinien zająć się dyrektor szkoły, bo to on jest odpowiedzialny za:

  • dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,
  • zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań.

    Niewłaściwe relacje pomiędzy uczniami a nauczycielem mogą mieć bezpośredni wpływ na wyniki nauczania i efekty pracy wychowawczej danej klasy. Dlatego też dyrektor powinien ustalić sposób działania, dzięki któremu można będzie sprawdzić, czy zarzuty uczniów stawiane wobec nauczyciela są prawdziwe. Może to zrobić w porozumieniu z pedagogiem i wychowawcą klasy, w której przeprowadzono ankietę.

    Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych należy do zadań dyrektora w ramach organizowanej przez niego pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

    Problem należy zbadać odwołując się nie tylko do wypowiedzi kilku uczniów w ankiecie, ale także do przeprowadzonych rozmów z wszystkimi uczniami klasy, rodzicami i innymi nauczycielami pracującymi w szkole.

    Bezpodstawne oskarżenie − wsparcie

    W przypadku stwierdzenia, że miało miejsce pomówienie i bezpodstawne oskarżenie nauczyciela, dyrektor powinien udzielić mu wsparcia w rozwiązaniu problemów wychowawczych z klasą. Pomówienie nauczyciela byłoby formą agresji słownej zastosowanej wobec niego przez uczniów. Nauczyciel ma nie tylko prawo do obrony, ale także do pomocy, której powinien mu udzielić dyrektor, wychowawca klasy i pedagog zatrudniony w szkole

    Potwierdzenie zarzutów − odpowiedzialność nauczyciela

    W przypadku potwierdzenia się zarzutów dyrektor ma obowiązek nakazać nauczycielowi natychmiastowe zaprzestania nagannego zachowania. Dyrektor powinien też poinformować nauczyciela o odpowiedzialności za uchybienia godności zawodu i obowiązkom określonym Karcie Nauczyciela.

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

    pobierz

    Jak oduczyć dziecko przeklinania

    pobierz

    Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

    pobierz

    Reforma oświaty

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 30320 )
    Array ( [docId] => 30320 )