Dyrektor szkoły nie może zatrudnić na stanowisku nauczycielskim osoby, która nie posiada przygotowania pedagogicznego. Obowiązki dyrektora szkoły przewidują zweryfikowanie, czy osoba ubiegająca się o pracę przewidzianą dla nauczycieli spełnia warunki, na które wskazuje Karta Nauczyciela.
Dyrektor szkoły może zatrudnić na stanowisku nauczycielskim osobę, która spełnia warunki, na które wskazuje Karta Nauczyciela, tj. posiada wykształcenie wyższe i posiada odpowiednie przygotowanie pedagogiczne albo ukończyła zakład kształcenia nauczyciela, a dyrektor szkoły zatrudnia ją na stanowisku niewymagającym dodatkowych kwalifikacji (art. 9 ust. 1 Karta Nauczyciela).
Dyrektor szkoły wymaga przygotowania pedagogicznego
Karta Nauczyciela wyraźnie wskazuje, że stanowiska pracy dla nauczycieli
są zarezerwowane dla osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i
przygotowanie pedagogiczne. Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać
nauczyciel, aby dyrektor szkoły mógł go zatrudnić określa rozporządzenie
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz
określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia
lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
W podstawowe obowiązki
dyrektora szkoły wpisuje się zweryfikowanie, czy kandydat na stanowisko
nauczyciela spełnia wszystkie wymienione w nim warunki.
Przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli
Osoby posiadające odpowiednie przygotowanie kierunkowe, ale nielegitymujące się przygotowaniem pedagogicznym mogą zdobyć je dzięki ukończeniu studiów, zakładu kształcenia nauczycieli lub kursu kwalifikacyjnego. Wydane przez MEN rozporządzenie precyzuje, że przygotowanie pedagogiczne to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu:
psychologii,
pedagogiki,
dydaktyku szczegółowej
nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem/specjalnością kształcenia. Potwierdzeniem posiadania wiedzy i umiejętności jest pozytywnie oceniona praktyka pedagogiczna zrealizowana w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin (§ 1 pkt 3 rozporządzenia).
Od kandydata na stanowisko nauczycielskie dyrektor szkoły ma obowiązek wymagać przedstawienia dyplomu lub świadectwa potwierdzającego posiadanie wskazanych kwalifikacji.
Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.),
- § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. 2013 r. Poz. 1207).
Marta Wysocka
Zobacz także: