W Polsce ok. 1% dyrektorów szkoły nie posiada przygotowania pedagogicznego a funkcję dyrektora pełni za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W 99% przypadków dyrektorami placówki szkolnej są osoby posiadające status nauczyciela. Przygotowanie pedagogiczne oraz posiadanie stopnia nauczyciela mianowanego bądź dyplomowanego to jednak nie jedyne warunki, jakie musi spełnić kandydat na dyrektora szkoły.
Dyrektor szkoły – poziom wykształcenia
Zadania dyrektora szkoły na każdym poziomie edukacji może wykonywać osoba posiadająca stopień magistra. Wyłącznie osoba, która ukończyła studia magisterskie może sprawować funkcję dyrektora liceum ogólnokształcącego oraz zespołu szkół.
Ukończenie studiów magisterskich nie jest obowiązkowe w przypadku ubiegania się o stanowisko dyrektora:
- przedszkola (bez specjalnych),
- szkoły podstawowej (bez specjalnych).
W tych przypadkach konieczne jest ukończenie studiów wyższych pierwszego stopnia lub kolegium nauczycielskiego.
Ukończeniem studiów magisterskich nie muszą również legitymować się kandydaci na dyrektora szkoły:
- gimnazjalnej,
- zasadniczej szkoły zawodowej,
- technikum,
- technikum uzupełniającego,
- liceum profilowanego,
- szkoły policealnej (bez specjalnych).
Wszyscy kandydaci, chcący realizować zadania dyrektora szkoły, muszą mieć ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe z zarządzania oświatą. Jest to koniecznie do optymalnego zarządzania szkołą w zgodzie z przepisami obowiązującego prawa.