Kiedy powstaje przychód w usługach remontowo-budowlanych

Kategoria: CIT
Autor: Katarzyna Trzpioła
Data: 20-08-2014 r.

Protokół odbiorczy nie przesądza o powstaniu obowiązku podatkowego w podatku dochodowym w przypadku usług remontowo-budowlanych. Przychód z tytułu tego rodzaju usług powstaje na zasadach ogólnych. Moment ten wskazuje najczęściej dzień wykonania usługi.

Przepisy ustawy o CIT oraz ustawy o PIT nie przewidują szczególnych zasad ustalania przychodu dla usług remontowych czy remontowo-budowlanych. Zgodnie zatem z ogólnymi regulacjami za datę powstania przychodu, z działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepisy nie wymagają podpisywania żadnych protokołów odbiorczych i tym samym nie przesądzają o powstaniu obowiązku podatkowego z związku z ich podpisaniem. Postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. poprzez przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych) mogą pełnić jedynie pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości, kiedy faktycznie usługa została wykonana. Jednak najistotniejsze jest określenie, czy i kiedy usługi zostały faktycznie wykonane.

Przychód z usługi remontowej powstaje w dacie wykonania tej usługi, chyba że wcześniej wystawiono fakturę. Do przychodów z działalności nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

dr Katarzyna Trzpioła, wykładowca na wydziale Zarządzania UW

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35563 )
Array ( [docId] => 35563 )