Nadpłaty z opłat za media to nie przychód

Kategoria: CIT
Data: 13-06-2013 r.

Wiele firm zajmujących się dostawą mediów rozlicza się ze swoimi kontrahentami stosując prognozy. W sytuacji gdy będą one za wysokie u przedsiębiorcy może powstać nadpłata, która jednak nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu w chwili jej otrzymania.

Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) przychodem są kwoty otrzymane przez jednostkę. Natomiast w przypadku przychodów związanych z działalnością gospodarczą, uważa się za nie także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT). Natomiast nie zalicza się do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

 

Jeśli firma wykonuje świadczenia dot. dostawy mediów to przychód powstaje w momencie jego wykonania ewentualnie w przypadku usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych w ostatnim dniu tego okresu. Otrzymanie zapłaty w kwocie wyższej, niż należna nie stanowi przysporzenia samoistnego o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT tylko jest de facto zaliczką na poczet świadczenia, które firma wykona w przyszłości. A zatem taka nadpłata nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu w chwili jej otrzymania.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30731 )
Array ( [docId] => 30731 )