Niekiedy przedsiębiorcy działający w branży motoryzacyjnej organizują dla klientów promocje w postaci bonów na darmowe paliwo na stacjach benzynowych. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy podatnik-właściciel stacji benzynowej może koszty takiego wydane w ramach akcji promocyjnej paliwa zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Paliwo przekazane klientom w ramach promocji jest kosztem
Poniesione wydatki na benzynę, która jest bonusem za spełnienie warunków zawartych w regulaminie, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i wpływa na wysokość przychodów. Przedsiębiorca może zaliczyć takie kwoty do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wyjaśniają organy skarbowe podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, jeśli spełni następujące warunki: faktycznie poniesie wydatek, istnieje związek przyczynowy między wydatkiem a przychodami, nie jest na liście wyłączonych z kosztów, odpowiednio udokumentuje poniesione kwoty.
Koszty na paliwo, które zostanie przekazane w ramach akcji promocyjnej, przyznane jako nagroda za spełnienie warunków zawartych w regulaminie, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i wpływa na wysokość przychodów. Wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Koszty podatkowe, z uwagi na związek z uzyskiwanym przychodem, dzieli się na bezpośrednie i pośrednie. Bezpośrednie to takie, które wprost przekładają się na uzyskane przychody, np. koszty towarów handlowych. Koszty pośrednie to takie, których wpływu na przychody nie jesteśmy w stanie dokładnie ustalić, ale które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Jednym z rodzajów takich kosztów mogą być wydatki o charakterze promocyjnym.
Warto pamiętać, że to podatnik musi uzasadnić i wykazać wpływ wydatku na przychody podatkowe. W szczególności ważna jest dokumentacja akcji promocyjnej. Podczas kontroli podatkowej, która może się nastąpić kilka lat po akcji promocyjnej, przedłożone urzędnikowi dokumenty pozwolą na wykazanie zasadności wydatku na akcję promocyjną rozliczonego w koszty podatkowe.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 lutego 2014 r., nr IPTPB1/415-742/13-2/MD
Zobacz także: