Koszty podatkowe w przypadku sprzedaży mieszkania 

Data: 18-01-2014 r.

W przypadku sprzedaży mieszkania trzeba pamiętać, że wydatki poniesione na jego zakup będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Podobnie będzie w przypadku udokumentowanych nakładów, które zwiększyły wartość mieszkania, np. koszty remontu i zakupu wyposażenia. Ale już wydatki na fundusz remontowy nie będą wchodziły w skład kosztów uzyskania przychodów.  

Podatnicy sprzedający mieszkanie np. z zamiarem kupna innej nieruchomości, muszą rozliczyć transakcję sprzedaży z urzędem skarbowym. Nie zawsze jednak prawidłowo zaliczają wydatki poniesione m.in. na zwiększenie wartości nieruchomości. Wątpliwości budzi także zaliczanie do kosztów kwot rat kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania.

 

Sprzedający nieruchomość może zaliczyć do kosztów udokumentowane wydatki poniesione na jej nabycie oraz udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości.

Do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży nieruchomości można zaliczyć:

  • udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia oraz

  • udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości.

Kosztem nabycia nieruchomości jest przede wszystkim cena zapłacona sprzedającemu. Kwota ta stanowi bez wątpienia koszt uzyskania przychodu podatnika. Nie ma przy tym znaczenia, czy zapłacone pieniądze pochodzą z kredytu czy ze środków własnych. W tym sensie, suma rat kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania, w takiej części, w jakiej odpowiada cenie nabycia, stanowi koszt nabycia nieruchomości, a w konsekwencji jest kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży mieszkania.

Udokumentowane nakłady, w tym wydatki poniesione na remont czy modernizację mieszkania, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli zwiększają wartość nieruchomości. Jeżeli zakup takich elementów wyposażenia mieszkania jak wanna, umywalka, kafelki, płytki, drzwi wewnętrzne zwiększył wartość nieruchomości, to wydatki poniesione na ten cel będą stanowić koszt podatkowy. Natomiast kwoty wydatkowane na fundusz remontowy stanowią koszty związane z eksploatacją mieszkania, które nie przyczyniają się do wzrostu jego wartości. Nie będą więc kosztem uzyskania przychodów.

Osoby, które zakupiły mieszkania kilka lat temu, chcąc je sprzedać obecnie, często bezskutecznie próbują uzyskać fakturę za zakup mieszkania od poprzedniego właściciela. Trzeba pamiętać, że sprzedawca na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej musi wystawić fakturę sprzedaży. Ma na to czas do trzech miesięcy od daty sprzedaży. Po tym czasie sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury, nie oznacza to jednak, że taki dokument nie może być wydany. Ewentualne wystawienie faktur przez sprzedawcę może wynikać wyłącznie z jego „dobrej woli”.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33504 )
Array ( [docId] => 33504 )