Firma powinna przechowywać PIT-y nieodebrane przez pracowników

Kategoria: PIT
Data: 25-04-2013 r.

Formularze PIT nieodebrane przez pracowników powinny być dołączone do dokumentacji pracowniczej wraz z adnotacjami poczty dotyczącymi sposobu ich doręczenia. Firma powinna przechowywać druki PIT nieodebrane przez pracowników w swojej siedzibie jako dowód, że dopełniła wszystkich ciążących na niej obowiązków.

Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników mają obowiązek przekazać pracownikom informacje PIT-11 o uzyskanych przez pracownika przychodach. Jeżeli podwładny w ustawowym terminie złożył oświadczenie PIT-12 – pracodawca sporządzi za niego roczne obliczenie podatku – PIT-40. Zdarzają się jednak sytuacje, że podatnik nie odebrał zeznania podatkowego. Pracodawcy często nie wiedzą jak w takiej sytuacji postąpić.

Z takim pytaniem do ministra finansów zwrócił się sąd okręgowy, który jako płatnik ma obowiązek obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niego jako zakładu pracy przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez nasz zakład pracy.

Po zakończeniu roku podatkowego sąd wystawia odpowiednio PIT-11 i PIT-40. Zdarza się, że z niektórymi osobami nie ma bezpośredniego kontaktu, dlatego zeznania podatkowe wysyłane są listem poleconym z potwierdzeniem odbioru na adres podatników. W przypadku nie odebrania listu przez adresata, list i potwierdzenie nie odebrania listu sąd okręgowy przechowuje wraz z egzemplarzem „zeznania podatkowego” wystawionego dla zakładu w archiwum. Sąd zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy firma powinna przechowywać PIT-y nieodebrane przez pracowników.

Organ podatkowy wyjaśnił, że sąd wywiązał się z ciążących na nim obowiązków płatnika. Podkreślono, że sąd w ustawowym terminie przewidzianym w art. 37 i 39 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przesłał za pośrednictwem poczty listem poleconym z potwierdzeniem odbioru informacje PIT-11 i roczne obliczenie podatku PIT-40, zarówno na adres zamieszkania pracownika znany z dokumentów złożonych przez niego w trakcie trwania stosunku pracy oraz na adres właściwego według miejsca zamieszkania podatnika naczelnika urzędu skarbowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyjaśnił, że nieodebrane przez pracowników formularze powinny być dołączone do dokumentacji pracowniczej wraz z adnotacjami poczty dotyczącymi sposobu ich doręczenia i przechowywane w siedzibie sądu okręgowego (np. w archiwum) jako dowód, że sąd dopełnił wszystkich ciążących na nim obowiązków płatnika.

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 marca 2012 r., IBPBII/1/415-1027/11/MK

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30986 )
Array ( [docId] => 30986 )