Nagroda konkursowa nie zawsze jest opodatkowana 10% PIT

Kategoria: PIT
Data: 23-12-2014 r.

W przypadku konkursów organizowanych dla kontrahentów handlowych lub pracowników, urzędy skarbowe nakazują opodatkowanie nagród na zasadach ogólnych. Nagrody w konkursach dla szerokiego kręgu odbiorców są opodatkowane 10% PIT.

Jeśli konkurs ma na celu motywowanie do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług organizującej go spółki, to nagrody przyznane zwycięzcom są premią opodatkowaną według zasad ogólnych. Zryczałtowanemu 10% podatkowi podlegają tylko nagrody w konkursach o charakterze promocyjnym i reklamowym.

 

Często spółki w ramach podejmowanych działań mających na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów, organizują konkursy mające cel motywacyjny dla kontrahentów lub pracowników. Nagrody przyznaje się np. za osiągnięcie najwyższego wolumenu bądź wartości sprzedaży dóbr, które spółka wprowadza na rynek. Innym rodzajem konkursów są takie, których celem jest promocja i reklama przedsiębiorstwa. Najczęściej są one skierowane do szerokiego kręgu osób, a otrzymanie na ich podstawie nagrody nie jest uzależnione od sprzedaży produktów. Pojawia się pytanie, w jaki sposób należy opodatkować nagrody w tych dwóch przypadkach.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że konkursy, których głównym celem będzie zwiększanie sprzedaży produktów, noszą cechy programu motywacyjnego, pomimo że spółka określi to przedsięwzięcie mianem konkursu i pomimo że ich uczestnikami będą tylko partnerzy handlowi lub zarówno partnerzy handlowi prowadzących działalność gospodarczą. Nagrody uzyskiwane przez uczestników takiego przedsięwzięcia nie stanowią nagrody w konkursie, lecz są nagrodami związanymi z osiągnięciem najlepszych rezultatów sprzedaży produktów spółki w zorganizowanej przez nią akcji promocyjnej. Dlatego też nie są one opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W przypadku konkursów związanych z reklamą i promocją spółki, skierowanych do szerokiego kręgu osób, nagrody przekazywane partnerom handlowym prowadzącym działalność gospodarczą będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a na podatniku ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o PIT.

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 maja 2014 r., nr IPPB1/415--227/14-2/EC

Stefan Woliński, specjalista ds. podatków

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36390 )
Array ( [docId] => 36390 )