Przepisy podatkowe nie regulują, w sposób szczególny, momentu dokonania korekty kosztów podatkowych wynikającej z otrzymania rabatu. W praktyce przyjęło się więc, że korekty należy dokonywać w oparciu o przepisy regulujące moment ujęcia wydatku w kosztach uzyskania przychodów.
Jeśli rabat został udzielony w związku z realizacją rocznego limitu zakupu towarów, kwota wydatków poniesionych na zakup tych towarów stanowi w firmie koszt bezpośrednio związany z przychodami przedsiębiorstwa. A zatem, jeśli rabat dotyczy 2012 r. został udzielony po jego zakończeniu, możliwe są 3 warianty postępowania.
-
Jeżeli rabat został otrzymany przed datą sporządzenia sprawozdania finansowego, a gdy spółka nie jest zobowiązana do sporządzania sprawozdania - przed datą złożenia zeznania, to o jego wartość powinny zostać korygowane koszty uzyskania przychodów 2012 r.
-
Natomiast w przypadku otrzymania rabatu po upływie dat, o których mowa w poprzednim punkcie, zmniejszenia kosztów należy, według mnie, dokonać w 2013 r.
-
Trzeci wariant wystąpi w przypadku, gdy towary nie zostały jeszcze zużyte lub sprzedane, a w konsekwencji wydatku na ich zakup nie ujęto w kosztach podatkowych. W tej sytuacji, korekty należy dokonać na bieżąco, w dacie zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.